نانوپلاس

آبکاری برای قطعات فلزی، نیکل یا کروم؟

 اطلاعات کامل و مزایا و معایب هر کدام!

چرا آبکاری نیاز است؟

یک قطعه می تواند طیف وسیعی از تنش ها را هنگام استفاده در یک برنامه تجربه کند. این می تواند خوردگی سایر اجزا، مواد شیمیایی، حلال ها یا محیط را تجربه کند. همچنین ممکن است قطعه ای سریع تر فرسوده شود زیرا در حین کار دچار سایش یا اصطکاک می شود.

آبکاری چیست؟

برای افزایش طول عمر قطعه و جلوگیری از خوردگی، قطعه ممکن است با یک ماده فلزی دیگر آبکاری شود. به این فرآیند آبکاری می گویند. با استفاده از الکترولیز، یک لایه نازک از فلز دیگر به صورت الکتریکی به سطح قطعه متصل می شود. آبکاری می تواند علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و افزایش حفاظت در برابر سایش، ویژگی های قطعه را افزایش داده تا آن را مناسب تر کرده یا ظاهر قطعه را بهبود بخشد. بسیاری از انواع فلزات را می توان برای فرایند آبکاری آبکاری استفاده کرد. نیکل، کروم و روی به طور گسترده ای بسته به صنعت مورد استفاده و قطعات مورد استفاده قرار می گیرند. هر نوع فلز مزایا و معایب خود را دارد. بیایید نگاهی به این تفاوت ها بین آبکاری نیکل، آبکاری کروم و روکش بیندازیم.

آبکاری

آبکاری نیکل

آبکاری نیکل یک ماده سخت است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. اغلب روی مس آبکاری می شود تا مقاومت طبیعی خوردگی مس افزایش یابد. نیکل همچنین بسیار بازتابنده است و برای اهداف تزئینی استفاده می شود. این فلز می تواند ظاهر فلز را افزایش داده و در برابر سایش مقاومت کند. نیکل یک فلز متخلخل است، بنابراین برای محافظت باید روی چندین لایه روی فلزات دیگر اعمال شود.

آبکاری نیکل

آبکاری کروم

کروم هنگامی که در معرض برخی اسیدها، سولفید کربنات، قلیایی و آب و هوای مرطوب قرار می گیرد، فلزی بسیار پایدار است. این فلز دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت در برابر سایش و سختی خوب است. آبکاری کروم می تواند مقاومت خوبی در برابر سایش قطعات ایجاد کرده و منعکس کننده نور باشد. با این حال، این فلز بسیار شکننده و متخلخل است. کروم به تنهایی محافظ ضد خوردگی خوبی ارائه نمی دهد. با این حال، هنگامی که با مس و نیکل ترکیب می شود، می توان از آبکاری روی قطعات در محیط های خورنده استفاده کرد.

آبکاری کروم

آبکاری روی

آبکاری روی به جز قلیاها، سولفیدها و اسیدها دارای خواص خوردگی عالی است. این فلز همچنین دارای مقاومت مکانیکی خوبی است. این اغلب در محیط های مرطوب و گرم استفاده می شود زیرا فلزی پایدار است. از آنجا که فلز فراوان است و می توان به راحتی آن را کار کرد، هزینه آن کم است. با این حال ، به خاطر داشته باشید که روکش فلز خوبی برای قطعاتی است که اصطکاک بالایی را تجربه می کنند. اغلب در بسیاری از برنامه ها برای جلوگیری از زنگ زدگی قطعات استفاده می شود.

علاوه بر این فلزات، از کادمیوم، مس و قلع نیز می توان در قطعات صنعتی استفاده کرد. فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین نیز ممکن است برای صفحات قطعات استفاده شوند. طلا یک روکش معمولی است که برای نیمه هادی ها و اتصالات در صنایع الکترونیک و برق استفاده می شود.

در مورد انتخاب روکش فلزی برای قطعه خود، نحوه استفاده از قطعه در برنامه و اینکه آیا با محیط تعامل دارد را در نظر بگیرید. سپس آبکاری را انتخاب کنید که مزایای مناسب را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبکاری فلز و فرایند آبکاری، با نانوپلاس تماس بگیرید.

۵ مورد از برترین مزایای آبکاری

آبکاری با استفاده از بار الکتریکی یون های فلزی را به سطح محصول یا قطعه ای که سفارش می دهید متصل می کند. از این فرایند می توان برای پوشاندن قطعه خود با موادی مانند نیکل، نقره، پالادیوم، طلا، مس و روی استفاده کرد. دارای طیف گسترده ای از برنامه ها برای بهبود دوام و سایر خواص اجزای شما است.

چرا باید از آبکاری استفاده کنید؟

  1. یک مانع و عایق حفاظتی

آبکاری با پوشاندن اجزای شما در فلز کمتر واکنش پذیر، باعث مقاوم شدن بیشتر آن در برابر خوردگی و خوردگی می شود. همچنین می تواند مقاومت در برابر حرارت را افزایش دهد و در صورتی که فلز زیرین شکننده باشد، قطعه را در برابر ضربه و ضربه محکم می کند.

  1. اصطکاک کمتر

با آبکاری نیکل می توانید اجزای خود را به راحتی در سطوح مجاور، بدون گرم کردن یا خراشیدن، لغزید. این به معنی فرسودگی کمتر است، بنابراین نیازی به تعویض مکرر آن ها نیست.

  1. ویژگی های اضافه شده

اگر شما نیاز دارید که قطعه شما مغناطیسی باشد یا بیشتر به الکتریسیته هدایت شود، مواد آبکاری مناسب می تواند این ویژگی ها را اضافه کند. این تکنیک اغلب در تولید رایانه و لوازم الکترونیکی استفاده می شود.

  1. افزایش چسبندگی

گاهی اوقات، آبکاری برای ارائه یک مرحله متوسط ​​بین مواد پایه و پوشش خارجی استفاده می شود. این امر باعث می شود پوشش بیرونی محکم تر به مواد بچسبد.

  1. ضخامت بیشتر

اگر برای محصول خود به یک پوشش مخصوص ضخیم نیاز دارید، آبکاری با فلز مناسب می تواند کمک کند. هرچه پوشش ضخیم تر باشد، از دوام و مقاومت بیشتری در برابر سایش برخوردار است، بنابراین ماندگاری بیشتری خواهد داشت. آبکاری نیکل ترکیبی منحصر به فرد از خوردگی و مقاومت در برابر سایش را فراهم می کند. این می تواند روشنایی، درخشندگی و جذابیت را اضافه کند. همچنین خاصیت چسبندگی فوق العاده ای برای لایه های بعدی پوشش دارد، به همین دلیل است که نیکل اغلب به عنوان “پوشش زیرین” برای سایر پوشش ها مانند کروم استفاده می شود.

آبکاری نیکل

آبکاری یا عملیات سطحی شامل استفاده از یک لایه نازک از فلز یا آلیاژ فلز است. هدف این است که خواص فنی یا فیزیکی سطح اقلام آبکاری شده – مانند هدایت الکتریکی آن ها – یا بهبود دوام ، ظاهر و عملکرد آنها تغییر کند.

فن آوری آبکاری نیکل به طور گسترده ای توسعه یافته است ، به ویژه در ۵۰ سال گذشته و تولید موثر طیف وسیعی از پوشش های صنعتی برای کاربردهای تزئینی و کاربردی را ممکن ساخته است. نیکل آبکاری شده دارای اهمیت تجاری است، زیرا سالانه بالغ بر ۱۵۰،۰۰۰ تن در سراسر جهان ذخیره می شود. این استفاده گسترده منعکس کننده خواص مفید نیکل و تطبیق پذیری آن به عنوان یک ماده روکش است. ویژگی خاص آبکاری این است که با اصلاح ترکیب الکترولیت و شرایط کارکرد، می توان خواص و ظاهر نیکل را بر اساس نیازهای خاص سفارشی کرد.

نیکل آبکاری شده به طور گسترده ای برای افزایش ارزش، ارزش و جذابیت محصولات تولیدی مانند کالاهای مصرفی استفاده می شود. سایر پوشش های نیکل برای بهبود خواص فیزیکی مانند مقاومت در برابر سایش، حرارت یا خوردگی استفاده می شود. در بسیاری از کاربردهای مهم، پوشش نیکل دو هدف را ارائه می دهد تا جلوه ای روشن و جذاب ایجاد کند و همچنین مقاومت در برابر خوردگی یا سایر خواص عملکردی را بهبود بخشد.

قابل توجه ترین تحولات اخیر در آبکاری نیکل، افزایش استفاده از روکش های مقاوم نیکل-کروم روی پلاستیک ها و اجزای آلومینیومی بوده است. پوششهای روشن، ساتن، مروارید و مشکی اغلب برای قطعات خودرو ، موتورسیکلت و وسایل نقلیه تجاری و همچنین شیرآلات و شیرها و لوازم حمام، وسایل در و کمد، مبلمان فلزی، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی مصرفی انتخاب می شوند.

آبکاری نیکل بدون برق

در آبکاری نیکل بدون الکترولس، یک پوشش نیکل با استفاده از یک فرآیند شیمیایی کنترل شده یا “کاهش”، که بر اساس جریان اعمال شده نیست، بر روی یک سطح قرار می گیرد. به همین دلیل است که پوشش های نیکل بدون الکترود بسیار یکنواخت هستند، حتی وقتی روی مواردی با شکل پیچیده اعمال می شوند. بزرگترین کاربرد برای هارد دیسک برای رایانه ها است، در حالی که نمونه های دیگر متالایز کردن پلاستیک ها برای آبکاری، سیلندرهای ترمز خودرو، پمپ ها، سوپاپ ها و سایر محصولات مهندسی است. آبکاری نیکل الکترولس مقاومت در برابر سایش و خوردگی را با چسبندگی عالی به تمام فلزات ترکیب می کند. این شامل فلزاتی مانند آلومینیوم است که به دلیل وزن کم در صنعت خودرو و هوافضا از اهمیت فزاینده ای برخوردار است.

پوشش های نیکل بدون الکترولیک اولین انتخاب برای محافظت از مواد مهم در برابر خوردگی در محیط های سخت مانند سیستم های سوخت خودرو، توربوشارژرها، قطعات گیربکس و سیستم های ترمز هستند. در هواپیماها، نیکل بدون الکترو برای پوشش سروو سوپاپ های الکترو هیدرولیکی ، تیغه های کمپرسور، پایه های موتور، دنده فرود و سایر موارد ضروری استفاده می شود.

شکل دهی الکتریکی

شکل دهی الکتریکی یک فناوری مهم صنعتی است که بر سولفامات نیکل و کلرید نیکل متکی است. این یک فرایند “تولید افزودنی” است که با قرار دادن الکترود نیکل روی یک الگو یا قالب از پیش شکل گرفته که به آن مندرس معروف است، یک شیء ایجاد می کند. مندرس بعداً برداشته می شود تا یک محصول نیکل که دقیقاً با شکل و بافت بستر اصلی مطابقت دارد، باقی بماند. برنامه های کاربردی شامل چاپ امنیتی اسکناس، تمبر پستی و اسناد رسمی، تمبر برای سی دی، دی وی دی و هولوگرام، صفحات چاپ چرخان نساجی، فوم نیکل برای باتری ها، راهنماهای موج رادار و همچنین موارد دیگر است.

استفاده کاربردی از نیکل

آبکاری نیکل که در سکه سازی استفاده می شود

سکه “نقره ای” روشن و بادوام اغلب از فولاد با روکش نیکل ساخته شده است، که این ارزش را برای شهروندان نشان می دهد. علاوه بر این، دولت ها از هزینه کم و عمر طولانی سکه های روکش شده استقبال می کنند. ضرابخانه ها درک می کنند که چگونه سطوح نیکل از قالب ها برای وضوح و جزئیات واضح که چندین دهه استفاده سخت را تحمل می کند، تأثیر می گیرد. سازندگان و اپراتورهای دستگاه های فروشنده برای اعتبار سکه به امضای مغناطیسی نیکل بستگی دارند و فقط فروش مجاز را مجاز می دانند. هنگامی که سکه ها به پایان عمر خود می رسند، نیکل همراه با فولاد برای بازیافت و چرخه جدیدی از استفاده باز می گردد.

آبکاری نیکل در صنعت خودرو

روکش و روکش مخصوصاً برای صنعت خودرو اهمیت دارد، جایی که نوآوری در پوشش به سرعت در حال پیشرفت است و نیکل برای ایمنی و طول عمر ضروری است. آبکاری نیکل روی پلاستیک و آلومینیوم مزایای ارزشمندی از نظر زیبایی و دوام را ارائه می دهد. سایر تکنیک های مهم آبکاری و آبکاری نیکل روی و الکترولیت. آبکاری روی – نیکل به ویژه برای محافظت در برابر خوردگی، به عنوان مثال در برابر اسپری نمک موثر است و بنابراین تقاضای بالایی برای پیچ و مهره ها، اتصالات و قطعات خودرو دارد. در سیستم های هیدرولیک، شفت در قسمت های مختلف موتور ، در ترمزهای پارک و گیربکس های اتوماتیک استفاده می شود.

نیکل برای آبکاری پلاستیک ها حیاتی است

رسوب گذاری بر روی قالب های پلاستیکی ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) دوام را برای خودرو، محصولات مصرفی، سخت افزار سازه، شیرآلات، محصولات الکترونیکی و بسیاری از کاربردهای دیگر که به پوشش های روشن یا ساتن مورد نیاز است، ارائه می دهد.

پوشش با کارایی بالا برای صنعت خودرو

صنعت خودرو هنگام انتخاب پوشش مناسب برای ارائه بالاترین محافظت ممکن در برابر خوردگی و سایش، بسیار خواستار است. آبکاری روی – نیکل برای مواردی استفاده می شود که نیاز به بالاترین مقاومت در برابر خوردگی و حرارت با کمترین ضخامت رسوب دارند. به همین دلیل است که این ماده برای پوشش های با عملکرد بالا پیچ و مهره ها و قطعات ترمز در صنعت خودرو انتخاب می شود. به طور معمول، روکش نیکل حاوی ۱۲ تا ۱۵ درصد نیکل است. نیکل روی را می توان برای بسترهای آلومینیوم و منیزیم نیز استفاده کرد که اهمیت هر دو برای بخش خودرو افزایش می یابد.

آبکاری نیکل در صنعت هوافضا

صنعت هوافضا دارای بالاترین الزامات فنی از نظر ایمنی و قابلیت اطمینان است. این بخش تحت استانداردهای دقیق برای همه مواد، روکش ها و روش های نگهداری قطعات هواپیما عمل می کند، که همه آنها قبل از استفاده مورد ارزیابی و آزمایش دقیق قرار می گیرند. ویژگی های کاربردی منحصر به فرد آبکاری بر پایه نیکل، آن را در کاربردهای هوافضا، با چسبندگی عالی، محافظت در برابر خوردگی، سختی، مقاومت در برابر سایش و فرسایش و همچنین ضخامت یکنواخت لایه، حتی در اجزای پیچیده، مهم می کند. به همین دلیل است که پوشش های نیکل، روی – نیکل و نیکل بدون الکترو به طور فزاینده ای در صنعت هوافضا برای ایمنی و عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند.

تعمیر و نگهداری هواپیما در محل

آبکاری قلم مو یک تکنیک تخصصی است که قطعات ماشین را قادر می سازد در محل برقی آبکاری شوند. روکش قلم مو را می توان با دستگاه های متحرک که می توان به محل هواپیما آورد، بجای برچیدن و انتقال قطعات به محل آبکاری صنعتی، اعمال کرد. این می تواند مزایای قابل توجهی در نگهداری هواپیما ارائه دهد. این تکنیک به طور استاندارد در صنعت هوافضا پذیرفته شده است، به ویژه برای تعمیر و نگهداری تجهیزات فرود.

آبکاری نیکل در لوازم الکترونیکی

جهان به طور فزاینده ای به قطعات الکترونیکی وابسته است. این موارد به ویژه در مواردی که قابلیت اطمینان ضروری است و شکست عواقب چشمگیری خواهد داشت، مانند خودروها، هواپیماها، قطارها و بخش انرژی بسیار مهم است. آبکاری نیکل به طور گسترده ای در قطعات الکترونیکی مانند اتصالات، مخاطبین، ریزپردازنده ها و مدارهای مجتمع استفاده می شود، که در آن به اطمینان از عملکرد و قابلیت اطمینان کمک می کند. از آنجا که الزامات چنین قطعاتی سخت است، آبکاری نیکل نقش مهمی در صنعت الکترونیک ایفا می کند. مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهد، قابلیت لحیم پذیری بالایی را ارائه می دهد، یک لایه مانع برای جلوگیری از مهاجرت فلزات ایجاد می کند و همچنین از جلوگیری از “سبیل” که می تواند اتصال کوتاه ایجاد کند، جلوگیری می کند.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید