نانوپلاس

آبکاری دقیقا چیست؟

آبکاری فرایند آبکاری یک فلز بر روی فلز دیگر با هیدرولیز است، بیشتر برای اهداف تزئینی یا جلوگیری از خوردگی فلز. انواع خاصی از آبکاری مانند آبکاری مس، آبکاری نقره و آبکاری کروم وجود دارد. آبکاری به تولیدکنندگان اجازه می دهد از فلزات ارزان قیمت مانند فولاد یا روی برای بیشتر محصول استفاده کنند و سپس از فلزات مختلف در خارج استفاده کنند تا ظاهر، حفاظت و سایر خواص مورد نظر محصول مورد توجه قرار گیرد. سطح می تواند فلزی یا حتی پلاستیکی باشد.

معرفی آبکاری

گاهی اوقات تزئینات تزئینی هستند مانند محصولاتی که در داخل خانه یا در محیطی خشک استفاده می کنیم که بعید است دچار خوردگی شوند. این نوع محصولات به طور معمول دارای یک لایه نازک طلا یا نقره هستند که برای مصرف کننده جذابیت زیادی دارد. آبکاری به طور گسترده ای در صنایعی مانند خودرو، هواپیما، لوازم الکترونیکی، جواهرات و اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد. در فرآیند کلی آبکاری از یک سلول الکترولیتی استفاده می شود که شامل قرار دادن بار منفی روی فلز و فرو بردن آن در محلول حاوی نمک فلز (الکترولیت) است که حاوی یون های فلزی با بار مثبت است. سپس به دلیل بارهای منفی و مثبت، دو فلز به یکدیگر جذب می شوند.

آبکاری

اهداف آبکاری:

  • ظاهر
  • حفاظت
  • خواص ویژه سطح
  • مهندسی یا خواص مکانیکی

زمینه

کاتد قطعه ای است که باید آبکاری شود و آند یک آند قربانی یا یک آند بی اثر، معمولاً پلاتین یا کربن (به شکل گرافیت) خواهد بود. گاهی اوقات آبکاری روی قفسه ها یا بشکه ها برای کارایی هنگام آبکاری بسیاری از محصولات رخ می دهد. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به الکترولیز مراجعه کنید. مثلا یون های Ag+ به سطح قاشق کشیده می شوند و در نهایت آبکاری می شود. این فرایند با استفاده از نقره به عنوان آند و یک پیچ به عنوان کاتد انجام می شود. الکترون ها از آند به کاتد منتقل می شوند و در محلول حاوی نقره قرار می گیرند.

تاریخچه آبکاری

آبکاری برای اولین بار توسط لوئیجی بروگناتلی در سال ۱۸۰۵ با استفاده از فرایند الکتروداسیون برای آبکاری طلا انجام شد. اما کشف او مورد توجه قرار نگرفت زیرا او توسط آکادمی علوم فرانسه و ناپلئون بناپارت نادیده گرفته شد. اما چند دهه بعد، جان رایت موفق شد از سیانور پتاسیم به عنوان الکترولیت طلا و نقره استفاده کند. او کشف کرد که سیانید پتاسیم در واقع یک الکترولیت کارآمد است. پسرخاله های الکینگتون بعداً در سال ۱۸۴۰ از سیانید پتاسیم به عنوان الکترولیت خود استفاده کردند و موفق شدند یک روش آبکاری مناسب برای طلا و نقره ایجاد کنند. آنها موفق به ثبت اختراع آبکاری شدند و این روش از انگلستان به طور گسترده ای در سراسر جهان گسترش یافت. روش آبکاری به تدریج با استفاده از فرمول های سازگار با محیط زیست و با استفاده از منابع تغذیه جریان مستقیم کارآمدتر و پیشرفته تر شده است.

انتخاب الکترولیت ها

فلزات مختلفی وجود دارد که می توان از آنها در آبکاری استفاده کرد و بنابراین تعیین الکترولیت مناسب برای کیفیت آبکاری مهم است. برخی از الکترولیتها اسیدها، بازها، نمک های فلزی یا نمکهای مذاب هستند. هنگام انتخاب نوع الکترولیت، مواردی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از خوردگی، مقاومت، روشنایی یا بازتاب، سختی، مقاومت مکانیکی، شکل پذیری و مقاومت در برابر سایش.

آماده سازی سطح

هدف از آماده سازی سطح قبل از شروع ورق زدن فلز دیگر بر روی آن، اطمینان از تمیز بودن و عاری از آلودگی ها است که ممکن است در اتصال اختلال ایجاد کند. آلودگی اغلب از رسوب و عدم چسبندگی جلوگیری می کند. به طور معمول این کار در سه مرحله انجام می شود: تمیز کردن، درمان و شستشو. تمیز کردن معمولاً شامل استفاده از حلالهای خاصی مانند پاک کننده های قلیایی، آب یا پاک کننده های اسیدی به منظور حذف لایه های روغن روی سطح است. درمان شامل اصلاح سطح است که سخت شدن قطعات و اعمال لایه های فلزی است. شستشو منجر به محصول نهایی می شود و آخرین لمس آبکاری است. دو روش خاص برای آماده سازی سطح ، تمیز کردن فیزیکی و تمیز کردن شیمیایی است. تمیز کردن شیمیایی شامل استفاده از حلالهایی است که یا مواد شیمیایی فعال سطح هستند یا مواد شیمیایی که با فلز سطح واکنش نشان می دهند. در نظافت فیزیکی انرژی مکانیکی به منظور حذف آلودگی ها اعمال می شود. تمیز کردن فیزیکی شامل سایش قلم مو و تحریک اولتراسونیک است.

انواع آبکاری

فرآیندهای متفاوتی وجود دارد که طی آن افراد می توانند فلزات را آبکاری کنند مانند آبکاری انبوه (همچنین آبکاری بشکه)، آبکاری قفسه ای، آبکاری مداوم و آبکاری خطی. هر فرآیند مجموعه روشهای خاص خود را دارد که امکان آبکاری ایده آل را فراهم می کند.

آبکاری

روکش انبوه برای مواردی که دارای جزئیات هستند ایده آل نیست زیرا در جلوگیری از خراشیدگی و گرفتگی موثر نیست. با این حال، این فرایند مقدار زیادی از اجسام را به طور موثر صفحه بندی می کند. قفسه بندی گرانتر از آبکاری انبوه است ، اما برای قطعات بزرگ یا ظریف موثر است. اغلب قطعات غوطه ور در محلول هایی با “قفسه” است. آبکاری پیوسته قطعاتی مانند سیم و لوله به طور مداوم با سرعت معینی از آند عبور می کنند. این روند کمی ارزان تر است. آبکاری خط ارزان تر است، زیرا مواد شیمیایی کمتری استفاده می شود و خط تولید برای صفحات قطعات استفاده می شود.

آبکاری فلزات

اکثر پوشش های آبکاری را می توان به این دسته ها تقسیم کرد:

  • پوشش های فداکاری
  • پوشش های تزئینی
  • پوشش های کاربردی فلزات کوچک فلزات غیر معمول
  • پوشش های آلیاژی

در درجه اول برای حفاظت استفاده می شود. فلز مورد استفاده برای پوشش قربانی شده است ، در حال استفاده در واکنش است. فلزات رایج عبارتند از: روی و کادمیوم (امروزه در بسیاری از کشورها ممنوع است). عمدتا برای اهداف جذاب و جذاب استفاده می شود. فلزات رایج عبارتند از: مس، نیکل، کروم ، روی و قلع.

چالش ها و سوالات متداول و پاسخ آن ها

  1. اهداف آبکاری آب چیست؟
  2. آبکاری چگونه کار می کند؟
  3. چرا آماده سازی سطح قبل از شروع آبکاری مهم است؟
  4. انواع مختلف آبکاری چیست؟
  5. از چه فلزات مختلفی می توان استفاده کرد؟

پاسخ ها

  1. معمولاً از آبکاری برای مقاصد تزئینی یا کاربردی و جلوگیری از خوردگی فلز استفاده می شود.
  2. آبکاری از طریق یک سلول الکترولیتی با کاتد و آند کار می کند. کاتد فلزی است که باید آبکاری شود.
  3. آماده سازی سطح قبل از شروع روش بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات آلودگی روی سطح وجود دارد که می تواند منجر به نتایج بد آبکاری شود.
  4. انواع مختلف آبکاری عبارتند از: آبکاری انبوه (همچنین آبکاری بشکه)، آبکاری قفسه ای، آبکاری مداوم و آبکاری خطی.
  5. پنج فلز قابل استفاده در آبکاری عبارتند از: روی، کبالت، آهن، قلع و پلاتین
  6. درباره ی چشمه نور

    کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

    امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

    البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

    برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

    برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.