نانوپلاس

آبکاری روی چیست و چه مصارفی برای روکش zn وجود دارند؟

روکش روی یکی از محبوب ترین پوشش های نانوپلاس است. آبکاری، روکش و غیرفعال سازی کم هزینه اما بسیار موثر، روشی فوق العاده برای محافظت در برابر خوردگی است.

دلیل محبوبیت آبکاری روی به دلیل روند سریع و مقرون به صرفه آن است که یک پوشش محافظ عالی برای انواع اقلام فلزی ایجاد می کند. مهره، پیچ و مهره، قطعات مکانیکی، قطعات خودرو و موارد دیگر. علاوه بر این، آبکاری روی نیز ظاهر جدیدی به اقلام می بخشد و درخشندگی تازه و تمیزی در نتیجه روی اضافه می شود.

آبکاری

در تأسیسات آبکاری این فرآیند با استفاده از الکترودپوزسیون انجام می شود که در آن روی آند (فلز برای ارائه پوشش) و مورد آبکاری شده کاتد است (همچنین به عنوان بستر شناخته می شود). ابتدا، بستر باید تمیز شود تا زنگ زدگی، کثیفی یا روغن از تداخل با فرآیند جلوگیری کرده و روی لایه نهایی را تحت تاثیر قرار دهد، مانند تاول یا لایه برداری. این کار با قرار دادن محصول در حمام قلیایی انجام می شود. سپس یک جریان الکتریکی اعمال می شود تا اکسیژن محلول را به اطراف مورد وادار کرده و قسمت بیرونی آن را تمیز کند.

سپس بستر “اسیدی” می شود. در حمام اسیدی قرار داده می شود تا اکسیدها یا فلس ها از سطح فلز خارج شوند. هنگامی که مورد تمیز و ” اسیدی ” شد، برای پوشش روی آماده است. بستر را در محلول دیگری با آند (روی) در عمق مشخصی در راستای بستر قرار می دهند. سپس یک جریان DC به آند اعمال می شود، که باعث می شود یونهای روی ترک کرده و خود را به سطح زیرین متصل کنند.

مواد شیمیایی مختلف درون آب را می توان اضافه یا حذف کرد تا به خواص سطحی مختلف روی، مانند رنگ های مختلف برسیم! متغیرهای دیگری که می توانند بر نتیجه تأثیر بگذارند عبارتند از قدرت جریان، دما و حتی مقدار زمان. سپس بستر با پوشش روی جدید خود شسته می شود!

۳ کاربرد متداول برای تکمیل روکش فلزی

تکمیل فلز فرآیند افزودن یک لایه دیگر به یک محصول فلزی است و برای اهداف مختلف استفاده می شود. تکمیل فلز می تواند دوام را افزایش دهد، جذابیت تزئینی (مانند آنودایز آلومینیوم) را افزایش دهد، رسانایی الکتریکی را افزایش دهد، مقاومت الکتریکی بیشتری ایجاد کند، مقاومت شیمیایی بالاتری داشته باشد و مقاومت و پتانسیل آتش زایی بالاتری در برابر تیره شدن داشته باشد.

فلز در صنعت پزشکی

اجزای صنعت تجهیزات پزشکی وجود دارد که برای سلامت و ایمنی بیماران ضروری است. از نظافت دقیق، قابلیت اطمینان، تا اندازه های مختلف ابزارهایی که می توان به صورت ارگونومیک برای عملکرد مطلوب نگه داشت، تکمیل فلز ضروری است. همه دستگاه های صنعت پزشکی دارای نوعی فلزکاری هستند تا آن را صاف ، مقاوم در برابر خوردگی و ناتوان از نگهداری باکتری ها کنند.

فلز در صنعت و فناوری

از تلفن شما گرفته تا کامپیوتر، یخچال و توستر، اکثر وسایل شما در خانه و محل کار دارای روکش فلزی در فرایند تولید آن ها بوده است. متداول ترین روکش فلزی مورد استفاده در فناوری، فرآیند آنودایز آلومینیوم است که آیفون از آن برای بدست آوردن رنگ و قوام فلزی در قاب خود استفاده می کند.

تکمیل جواهرات فلزی

تکمیل فلزی برای جواهرات برای تغییر رنگ آن برای طیف وسیعی از جلوه های مورد نظر یا برای سمباده زدن یا پرداختن اقلام برای یک پایان صاف استفاده می شود. آبکاری رادیوم، روکش طلا و آبکاری نقره نیز معمولاً برای دوام یا اهداف ارزشمند استفاده می شود.

سایر کاربردهای تکمیلی فلز

صنایع برق، لوله کشی، معماری و وسایل نقلیه نیز برای دستیابی به انواع مختلف تکمیل، به فلزکاری نیاز دارند. به عنوان مثال، صنعت برق برای ورق های سوئیچ به فولاد ضد زنگ برس دار نیاز دارد و وسایل نقلیه به رنگ سخت و با دوام نیاز دارند.

۵ محصول شگفت انگیز دیگر که از فرایند آنودایز فلز استفاده می کنند

ما فرآیند آنودایز فلز را با برجسته کردن چندین محصول ابتکاری که بدون آن شیک نیستند، جشن می گیریم. آنودایز فلزی فرآیند تشکیل یک لایه اکسید آلومینیوم است که در حمام الکترولیتیک اسید سولفوریک فرو می رود، که در صورت تمایل از خوردگی و همچنین رنگ محافظت می کند.

به احتمال زیاد بسیاری از محصولاتی که شما هر روز مالک آن ها هستید و از آنها استفاده می کنید تحت فرآیند آنودایز قرار گرفته اند و بدون آن دوام چندانی ندارند.

سطح ضد باکتری

باکتری های روی سطوح آشپزخانه می توانند خطرناک باشند ، به همین دلیل دانشگاه کرنل در حال توسعه سطح جدیدی است که همه باکتری ها را دفع می کند ، یک فناوری انقلابی برای پردازش مواد غذایی ، صنایع پزشکی و حمل و نقل. سطح از یک فرآیند آنودایز استفاده می کند ، که نیروهای الکتریکی را تغییر می دهد و انرژی سطحی که سپس نیروی دفع کننده ای را به سلول های باکتری می فرستد، چسبندگی و تشکیل بیوفیلم را متوقف می کند.

قلم پرینت سه بعدی

گروهی از طراحان در لندن اولین قلم چاپ سه بعدی را ایجاد کردند که به کاربران این امکان را می دهد تا در هوا سه بعدی چاپ کنند. بدنه از آلومینیوم آنودایز ساخته شده است ، از طریق یک پورت USB شارژ می شود و رشته پلاستیکی را ذوب می کند تا جوهر مایع ایجاد شود که به حالت جامد سرد می شود.

راهنمای آبکاری نیکل روی محیط قلیایی

نیکل روی قلیایی یک آلیاژ فلزی است که از فرآیند آبکاری نیکل روی تشکیل شده است. خواص آن باعث می شود برای تعداد زیادی از مصارف صنعتی و روزمره مناسب باشد. در اینجا راهنمای مختصر شرکت تکمیل فلز نانوپلاس در مورد نیکل روی قلیایی و نیکل روی آمده است:

نیکل روی قلیایی چیست؟

نیکل روی قلیایی ترکیبی از آلیاژ ۱۲ تا ۱۵ درصد نیکل است و درصد باقی مانده از روی تشکیل شده است. پس از افزودن روکش اسیدی در هنگام آبکاری نیکل روی، این آلیاژ دارای استحکام و مقاومت در برابر خوردگی است و بعداً می توان آن را به راحتی غیرفعال کرد.

روکش

آبکاری نیکل روی برای چه مواردی استفاده می شود؟

آبکاری نیکل روی بیشتر برای محافظت از فولاد، چدن، مس و محصولات برنجی استفاده می شود. ویژگی محافظتی خوردگی این فلز را برای ماشین آلات خودرو و جایگزینی برای قطعات استاندارد کادمیوم ایده آل می کند. نیکل روی قلیایی نیز برای کابل های کواکسیال و پیچ و مهره ایده آل است.

آبکاری نیکل روی چگونه اعمال می شود؟

آبکاری نیکل روی شامل فرایند پیچیده تکمیل فلز استفاده از حمام است. این پوشش اسیدی مقاومت خوردگی آلیاژ را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد ، در حالی که مقاومت آن در برابر طیف وسیعی از کاربردهای عملی را قوی تر می کند. برای بهترین نتایج ممکن برای آبکاری نیکل روی، استفاده از خدمات تخصصی مانند روکش فلزی نانوپلاس  توصیه می شود.

فواید نیکل روی قلیایی:

  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی فلز
  • بهبود توزیع آلیاژ
  • به عنوان یک مورد مورد نیاز بسیاری از سازندگان خودرو
  • بعداً باعث غیرفعال شدن آسان روی می شود.

وقتی روی در معرض اتمسفر قرار می گیرد، با اکسیژن واکنش می دهد و اکسید روی را تشکیل می دهد، که بیشتر با مولکول های آب موجود در هوا واکنش داده و هیدروکسید روی ایجاد می کند. به نوبه خود، هیدروکسید روی در اتمسفر با دی اکسید کربن واکنش داده و یک لایه نازک، نفوذ ناپذیر، مقاوم و کاملاً نامحلول خاکستری مات از کربنات روی ایجاد می کند که به روی زیرین می چسبد و از آن در برابر خوردگی بیشتر محافظت می کند.

روشهای مختلفی برای اعمال پوشش روی وجود دارد و هر کدام ضخامت و دوام نهایی پوشش را در محیط های خاص تعیین می کند. متداول ترین انواع روکش روی به شرح زیر است:

  • آبکاری روی
  • آبکاری مکانیکی
  • ورق گالوانیزه پیوسته
  • گالوانیزه انتشار حرارتی
  • لوله و لوله گالوانیزه
  • گالوانیزه عمومی یا گرم
  • پاشش فلز روی

فولاد با روکش یا گالوانیزه ترکیبی منحصر به فرد از خواص بی نظیر با مواد دیگر را ارائه می دهد. این شامل:

  • استحکام بالا
  • شکل پذیری
  • سبک وزن
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قابلیت بازیافت
  • کم هزینه

در صنعت خودرو، آبکاری روی به عنوان روشی مقرون به صرفه برای محافظت از اجزای کلیدی مانند کالیپر ترمز، لوله ترمز و فرمان برقی استفاده می شود. بسیاری از فرآیندهای آبکاری روی به طور گسترده برای اجزای انتقال الکتریکی سنگین استفاده شده است. آبکاری روی در ساخت تانک و نفربرهای زرهی نیز یافت می شود. روی نباید روی قطعات مهم فولادی که می توانند به دمای ۵۰۰ “F یا بالاتر برسند، استفاده شود، زیرا روی می تواند فولاد را با نفوذ به مرز دانه ها شکننده کند. پوشش های روی می توانند در معرض محیط های دریایی یا گرمسیری محصولات خوردگی حجیم تولید کنند و نباید در مواردی که محصولات ممکن است باعث اتصال شوند و از عملکرد تجهیزات با قطعات متحرک در تماس جلوگیری کند، استفاده شود. خوردگی سریع روی می تواند در جوهای محدود که احتمال تراکم مجدد رطوبت وجود دارد و در آنجا تجمع برخی بخارات آلی حاوی هالوژن ایجاد می شود، رخ دهد.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.