نانوپلاس

آبکاری سخت کروم چیست ؟

 آبکاری سخت کروم چیست و با چه فلزهایی این آبکاری بهتر انجام می شود؟

آبکاری سخت کروم یک فرایند آبکاری است که در آن کروم از محلول اسید کرومیک رسوب می کند. ضخامت آبکاری سخت کروم بین ۲ تا ۲۵۰ میکرومتر است. انواع مختلف کروم سخت شامل کروم میکرو ترک خورده، کروم میکرو متخلخل، کروم متخلخل و کروم بدون ترک می باشد.

آبکاری

ضروری است که پوشش های ریز شکسته و متخلخل دارای حداقل ضخامت بین ۸۰-۱۲۰ میکرومتر باشند تا مقاومت کافی در برابر خوردگی ایجاد شود. کروم میکرو ترک سختی ۸۰۰-۱۰۰۰ کیلوگرم بر میلی متر مربع دارد، در حالی که کروم بدون ترک دارای سختی ویکرز بین ۴۲۵-۷۰۰ کیلوگرم بر میلی متر مربع است. تشکیل کروم میکرو متخلخل با روش آبکاری تخصصی شامل استفاده از ذرات معلق بی اثر به دست می آید. آبکاری کروم متخلخل با حکاکی کروم الکترودپوزیت شده ایجاد می شود. اینها برای حفظ روان کننده، برای کاربردهای کشویی و یاتاقان طراحی شده اند.

آبکاری کروم علاوه بر ویژگیهای تریبولوژیکی (اصطکاک کم) برای مقاومت در برابر سایش و خوردگی نیز استفاده می شود. با این حال، نگرانی های زیست محیطی در ارتباط با دفع محلول آبکاری وجود دارد. این امر باعث شده تا بسیاری از کاربران آبکاری کروم به دنبال روش های جایگزین پوشش باشند. یکی از گزینه ها جایگزینی کروم سخت با پوشش های اسپری شده با سرعت بالای اکسی سوخت (HVOF) از مواد سرمت مانند WC/Co (کاربید تنگستن/کبالت) است. پوشش های پاشیده HVOF می توانند از سایش و خوردگی محافظت کنند.

بهترین مواد برای روکش کروم چیست؟

آبکاری کروم فرآیند افزودن یک لایه نازک کروم به فلز دیگر است. این یک ظاهر عالی و با دوام به سایر اجسام فلزی مانند ابزار یا قطعات خودرو می افزاید. با این حال، به سادگی افزودن آن لایه کروم به هر فلز قدیمی ساده نیست. قبل از سرمایه گذاری در آبکاری کروم باید به چند نکته مهم توجه کرد. کارشناسان شرکت نانوپلاس در مورد آنچه برای یک پروژه آبکاری موفق کروم مورد نیاز است، به خوبی آشنا هستند. در اینجا برخی از دیدگاه های آن متخصصان آمده است.

آبکاری کرومروم

یک ماده پایه خوب انتخاب کنید

کروم به تنهایی هیچ کاربرد کاربردی را ارائه نمی دهد. بنابراین وقتی از چیزی به عنوان “کروم” یاد می شود، این بدان معناست که روکش شده است. فلز پایه یا مواد از چیز دیگری تشکیل شده است که فقط توسط یک لایه نازک کروم پوشانده شده است. چند فلز پایه وجود دارد که می توانند برای پروژه های آبکاری کروم کار کنند، از جمله فولاد، آلومینیوم، چدن، برنز و برنج.

آبکاری نیکل را اضافه کنید

از آنجا که، اکثر فلزات با روکش نیکل روشن پوشانده شده اند تا پایه ای صاف برای بقیه پروژه آبکاری کروم ایجاد کنند. می توان از روش های دیگر پیش تصفیه استفاده کرد، اما آبکاری نیکل رایج ترین روش است.

سطح را تمیز کنید

در هر مرحله از فرآیند، تمیز کردن سطح فلز یا آبکاری ضروری است. صرف نظر از اینکه از چه پایه ای استفاده می شود، متخصصان تکمیل فلز شما باید سطح فلز را تمیز کنند تا از یک سطح صاف و با دوام که تار و پوست نمی کند اطمینان حاصل شود.

چندین فلز برای این فرایند مناسب است، به شرطی که روی آنها نیکل یا مواد مشابه آبکاری شده و قبل از افزودن روکش کروم تمیز شوند. در نهایت، بهترین فلز برای آبکاری کروم به نیازهای فردی شما بستگی دارد.

روکش کروم تجاری (تزئینی)

شاید متوجه شده باشید که ما برچسب گذاری این فرآیند به عنوان “تزئینی” را مورد توجه قرار داده ایم. این بدان معنا نیست که این فرآیند همچنین محافظ و مقاوم نیست اما این فرایند را از “سخت کروم” متمایز می کند، که یک درجه صنعتی است و شامل عملیات حرارتی است. اما فریب نخورید-فرایند کروم تزئینی ما برای اهداف مشتری بسیار سخت است (به عنوان مثال قطعات ماشین یا دوچرخه، لوازم حمام، سخت افزار و موارد مشابه). ما از روشی که گاهی اوقات “سه کروم” نامیده می شود، استفاده می کنیم، که در آن آبکاری در سه “لایه” – مس، سپس نیکل، سپس کروم اعمال می شود. درجه بالایی از مقاومت در برابر خوردگی و پوشیدنی توسط فرآیند ما به دست می آید. فرایندهای ما همچنین در استانداردهای استرالیا اعمال می شود و سیستم تضمین کیفیت ما باعث می شود ما و خدمات ما به طور مداوم در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم.

توضیحات Chrome Plating یا همان آبکاری و روکش کاری به وسیله کروم

Chrome مخفف کلمه Chromium، نوعی فلز است. روکش کروم یک پایان بسیار محبوب برای بسیاری از کاربردهای تزئینی است، به ویژه برای صنایع خودروسازی و ساختمان سازی که در آنها تزئینات و اجزای تزئینی زیادی وجود دارد. همچنین دارای مصارف صنعتی است که در ترکیب با مواد پایه حرارتی، می تواند پایان سخت تر (سخت کروم) را ارائه دهد.

فواید

آبکاری کروم تزئینی به دلیل پوشیدن سخت، روشن و تمیز کردن آن بسیار محبوب است. نیکل مورد استفاده در فرآیند پوشش دهی همراه با کروم مقاومت به خوردگی بالایی را ایجاد می کند. نوع نیکل مورد استفاده نیز سطح روشنایی را تعیین می کند. پوشش کروم خود مقاوم در برابر لکه و مقاوم در برابر سایش است که برای کاربردهای تزئینی در محیط های سنگین تر “ساییدگی” جذاب است. استفاده های صنعتی جایگزین برای آبکاری کروم (یعنی سخت کروم*) وجود دارد، گاهی برای نگهداری سطوح در ابزارها یا تجهیزات بزرگ استفاده می شود (*نیکل الکترولس در بسیاری از کاربردهای صنعتی مزایایی نسبت به “سخت کروم” دارد.

رنگ و زیبایی

هنگامی که بستر بسیار صیقل داده شده و ابتدا با نیکل روشن (از طریق محلول نیکل حاوی مواد روشن کننده) پوشانده شود، یک ماده آبکاری شده “روشن” می شود. در صورت تمایل می تواند “ساتن” یا “مات” به نظر برسد. تکمیل مات را می توان با روش های پرداخت یا با استفاده از روش نیکل مات / ساتن قبل از لایه کروم به دست آورد. کروم ساتن در حال حاضر یک درمان محبوب برای مطابقت با اتصالات فولاد ضد زنگ صیقلی یا اتصالات آلومینیومی برس است. رنگ کروم تقریبا “آبی” است و حس پاکیزگی و “خنکی” را به شما القا می کند.

از کاربردهای آن می توانیم به برچسب های اتومبیل، دستگیره و تزئینات درها، شیرآلات، اتصالات معماری، قفسه ها، هاب ها و چرخ ها، وسایل مبلمان و مبلمان و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم. کروم تزئینی را می توان روی بیشتر لایه های فلزی استفاده کرد، اما معمولاً ابتدا با لایه های مس و نیکل “زیر پوشش” شده است.

هشدارهای طراحی برای روکش کروم

از آنجا که این یک فرایند الکترولیتی است، لازم است از جیگینگ، قفسه بندی یا سیم کشی برای تأمین هدایت جریان الکتریکی استفاده شود. برخی از اشکال و طرح ها نسبت به سایرین با سهولت بیشتری به آبکاری موفق می پردازند یا ممکن است نیاز به تطبیق داشته باشند. اگر قصد دارید از این فرایند تکمیل در تولید محصول خود استفاده کنید، لطفاً قبل از نهایی شدن طرح با مشاور آبکاری خود مشورت کنید.

یادداشت ایمنی و محیط زیست

محلول های کروم می توانند خطرناک باشند و به همین دلیل است که برای رسیدگی به آن در مغازه آبکاری به روش های ایمنی دقیق نیاز داریم. با این حال، در شکل آبکاری شده، کروم تزئینی کاملاً “بی اثر” است و به همین دلیل نباید هیچ گونه خطر جدی برای سلامت محیط زیست ایجاد کند. لطفاً در صورت نگرانی خود، منابع خود را برای اطلاعات بیشتر بررسی کنید. لطفاً توجه داشته باشید که اطلاعات فوق فقط به عنوان یک راهنمای کلی ارائه شده است. لطفاً قبل از اقدام، پروژه خاص خود را با ما یا متخصص دیگر در میان بگذارید.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.