نانوپلاس

آبکاری طلا با استفاده از ELECTROPLATING

افزودن طلا از یک فرآیند شیمیایی و الکتریکی به نام آبکاری استفاده می کند. ممکن است از این به عنوان آبکاری Au یا آبکاری Au یاد کنید، زیرا نماد طلا در جدول تناوبی عناصر “Au” است.

ELECTROPLATING  چیست؟

آبکاری فرایند پوشش یک فلز یا شیء با یک لایه بسیار نازک از فلز دیگر است که معمولاً با اعمال جریان مستقیم الکتریکی انجام می شود. این امر تا حدی فلزات را حل کرده و یک پیوند شیمیایی بین آنها ایجاد می کند. ضخامت روکش اعمال شده توسط آبکاری معمولاً ۰.۰۰۰۲ اینچ است. با ایجاد پیوند شیمیایی، آبکاری یک افزودنی دائمی به سطح فلز پایه است. این بدان معناست که به طور طبیعی نمی افتد یا جدا می شود. با این حال، آبکاری می تواند در طول ماه ها و سال ها استفاده و سایش از بین برود.

از آنجا که این لایه بالا بسیار نازک است، کاربردهای بسیار خاصی دارد. برخی از فلزات به عنوان پوشش استفاده می شوند، زیرا محافظت بیشتری در برابر زنگ زدگی، آسیب یا خوردگی می کنند.

آبکاری

نحوه کارکردن

یونانیان باستان طلا را به صورت مکانیکی به فلزات دیگر از طریق حرارت دادن فلزات متصل می کردند و آن ها را کنار هم قرار می دادند و سپس ترکیب را سریع خنک می کردند. این تندیس برای مجسمه ها، کتاب ها و بسیاری از مصنوعات دیگر شکل گرفت. آبکاری مدرن طلا که آبکاری طلا نامیده می شود، متکی به یک فرآیند شیمیایی است تا لایه های مختلف فلز را به صورت یک قطعه جامد با یک لایه طلا روی سطح قرار دهد. آبکاری از سال ۱۸۴۰ به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت و در طول دو جنگ جهانی به شدت پالایش شد.

در تمام آبکاری طلا، قبل از شروع فرایند آبکاری، قسمت را تا حد امکان صیقل داده و تمیز می کنید. اگر سطح کثیف، روغنی، خراشیده یا آسیب دیده باشد، روکش طلا ناهموار و لکه دار به نظر می رسد. آبکاری مدرن با ایجاد یک نمک فلزی با استفاده از فلز آبکاری، معمولاً طلا یا نقره آغاز می شود. این نمک ها هنگامی ترکیب می شوند که اسید و باز ترکیب شده و واکنش خنثی سازی ایجاد می کنند. نمک های فلزی هنگامی ایجاد می شوند که یون های دارای بار مثبت فلز با اسید یا غیر فلز ترکیب شوند. این نمک سپس در آب قرار داده می شود و با هم مخلوط می شود تا “حمام” اجزای شما را تشکیل دهد.

جزء مورد نظر شما در این حمام غوطه ور شده و یک جریان الکتریکی به آن اعمال می شود. جریان به سمت جزء هدایت می شود و نمک های فلزی را هنگام حرکت در حمام حل می کند. مولکول های طلا جریان را سوار می شوند و روی اجزای شما رسوب می کنند. مدت زمانی که قطعه در حمام خود باقی می ماند به طور معمول ضخامت آبکاری را تعیین می کند. وقتی روکش طلا را به پایان می رسانید، چندین دهه تمرینات تمیز و تصفیه شده پشت سر شما وجود دارد.

روکش طلا با روش برقی

روکش طلا را می توان تقریباً به هر فلزی از جمله برنج، مس یا نیکل اضافه کرد. اقلام نقره ای نیز می توانند روکش طلا شوند. برخی قطعات در واقع با طیف وسیعی از فلزات اندود می شوند حتی اگر فقط روکش طلا را ببینید. به عنوان مثال، اگر جزء نقره ای دارید، ابتدا با مس آبکاری می شود، زیرا مس باعث می شود که رنگ آبکاری کندتر شود. سپس یک صفحه نیکل برای بهبود پیوند و تقویت سد اضافه می شود. این بدان معناست که این جزء در واقع ترکیبی از لایه های بستر نقره، مس و نیکل خواهد بود که یک لایه طلایی نهایی به آن اضافه شده است.

برخی از روش های جدیدتر شامل استفاده از نیترید تیتانیوم به عنوان یک لایه خشن است و سپس طلا به صورت الکترو الکتریکی به زبری این لایه رسوب می کند. این روش یک رنگ طلایی بسیار کامل می دهد اما محافظت اضافی و طول عمر بسیار بیشتری به روکش طلا می افزاید.

برنامه ریزی مجدد برای روکش طلا و آبکاری دوباره

اگر با گذشت زمان رنگ آمیزی یا تراشه شدن شروع شود، می توان آن را دوباره آبکاری کرد تا به درخشندگی اولیه خود بازگردد. یک سرویس آبکاری طلا می تواند سطح طلا را مجدداً بشقاب کرده و بازسازی کند و از دیدن فلز دیگری که زیر سطح قرار دارد جلوگیری کند. برای فلزاتی که معمولاً با روکش طلا پوشانده شده اند، اتم های آن ها در خود لایه طلا پخش می شود. این انتشار با گذشت زمان اتفاق می افتد و همان چیزی است که باعث می شود رنگ طلایی کم رنگ شود. سطح در نهایت، اغلب در طول سال ها کدر می شود. آبکاری مجدد با خیال راحت رنگ طلایی شما را برمی گرداند.

روکش طلا در نهایت از بین می رود، اما میزان لکه گیری بسته به قطعه می تواند بسیار متفاوت باشد.

آبکاری

سه عامل اصلی وجود دارد که تعیین می کند طلاکاری شما چقدر سریع پیش می رود:

آبکاری ضخیم تر طول می کشد زیرا چیزهای بیشتری برای سایش وجود دارد. طلا با برخی فلزات تمایل به واکنش شیمیایی دارد. طلا نسبت به مس یا نیکل محکم تر از نقره و تیتانیوم است و هرچه این چسب محکم تر باشد، روکش بیشتر طول می کشد. هرچه یک شی بیشتر مالیده یا استفاده شود، صفحه آن سریعتر فرسوده می شود. آبکاری طلا هنگامی که توسط متخصصان انجام شود یک فرایند بسیار ایمن است. اما یکی از نگرانی های روکش طلا این است که فلزات دیگر را می پوشاند. اگر به فلز حساسیت دارید، ممکن است در معرض حساسیت زا قرار بگیرید زیرا روکش طلا تیره می شود و روکش از بین می رود.

نیکل عامل اصلی آلرژن های فلزی است، بنابراین ممکن است با آشکار شدن نیکل واکنش آلرژیک ظاهر شود. آبکاری مجدد می تواند تا مدتی از واکنش آلرژیک جلوگیری کند.

تاریخچه و مزایای روکش طلا

طلا قرن هاست که فلزی گرانبها محسوب می شود و بشریت را مجبور به جنگ، عبور از بیابان ها و دریاها و کشف قاره های جدید کرده است. یونانیان داستان هایی از میداس، پادشاهی که هر چیزی را که لمس می کرد، به طلا تبدیل کرد گفته است. سه دلیل اصلی اکتشافات اسپانیا “طلا، خدا و جلال” عنوان شده است. اخیراً، برونو مارس در آخرین تک آهنگ خود “جادوی ۲۴ قیراطی” را احیا کرده است. در طول این سال ها، طلا به طور تاریخی قدرت، ثروت و زرق و برق را نشان داده است و هنوز هم امروز نشان می دهد. اما روکش طلا از کی شروع شد؟ و امروز کجا می رود؟

ساخت اشیاء طلای جامد همیشه بسیار گران بوده است و در بسیاری از موارد به دلیل نرمی و چگالی بالا غیرقابل استفاده است. جستجوی روش رسوب یک لایه نازک طلا بر روی یک شی منجر به ایجاد طلاکاری طلا و در نهایت آبکاری طلا شد.

تاریخچه آبکاری طلا

روکش طلا روشی است که یک لایه نازک طلا را روی سطح فلز دیگری مانند مس یا نقره با آبکاری شیمیایی یا الکتروشیمیایی قرار می دهد. اولین روکش طلا در شمال پرو رخ داد، جایی که سازندگان پیش از کلمبیا قطعات مس را با تکنیک های جایگزین الکتروشیمیایی طلاکاری و نقره کردند. در طول حفاری ها در اواخر دهه ۱۹۸۰، باستان شناسان مصنوعات زینتی و تزیینی طلا و نقره را کشف کردند که قدمت آنها به ۵۰ تا ۳۰۰ بعد از میلاد باز می گردد. این آهنگران پیش از کلمبیا از آلیاژهای مس با طلا و نقره معروف به تومباگا استفاده می کردند. با این حال، تا سال ۱۸۰۵ شیمیدان ایتالیایی لوئیجی بروگناتلی آبکاری را اختراع کرد. بروگناتلی بر شمع ولتایی ولتا تکیه داشت، که بعداً منجر به توسعه باتری های الکتریکی “ولتایی” به عنوان منبع اصلی برق شد. بروگناتلی اولین فردی بود که با موفقیت یک لایه نازک طلا را روی نقره قرار داد.

مزایای روکش طلا

اکسیژن یکی از فعال ترین عناصر است و می تواند بر خوردگی انواع خاصی از فلزات تأثیر بگذارد. با این حال، از آنجا که طلا یک فلز نجیب است، در بیشتر محیط ها در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است. طلا از همه فلزات غیر واکنشی برخوردار است و در معرض رطوبت و گرما قرار نمی گیرد. بر خلاف فلزات دیگر، طلا وقتی در معرض عناصر طبیعی قرار بگیرد زنگ نمی زند و ساییدگی آن کم خواهد بود.

از آنجا که طلا با اکسیژن واکنش نمی دهد، همچنین رسانای عالی الکتریسیته است. از آنجا که خوردگی نمی تواند رخ دهد، طلا نمی تواند پوششی با رسانایی ضعیف ایجاد کند یا بر جریان جریان الکتریکی تأثیر بگذارد و می تواند در برابر اتصالات الکتریکی که دمای بالا را ایجاد می کند، مقاومت کند. از آنجا که طلا قابل انعطاف است، ایجاد یک لایه نازک بر روی سایر فلزات مانند نیکل برای ایجاد سطحی با دوام تر، بسیار آسان است. طلا می تواند به صورت لایه ای باشد، این امر باعث می شود ضخامت پوشش از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت باشد.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.