نانوپلاس

آبکاری نیکل غیر الکترولیتی در مقابل آبکاری نیکل الکترولیتی

تفاوت آبکاری ها در چیست؟

آبکاری نیکل می تواند دوام، سختی، رسانایی و مقاومت در برابر حرارت را به محصول شما اضافه کند، علاوه بر محافظت در برابر خوردگی و افزایش جذابیت زیبایی آن. اما قبل از ثبت خدمات آبکاری از یک دستگاه تکمیل کننده فلز، ابتدا باید بین دو روش آبکاری تصمیم گیری کنید: آبکاری الکترولیتی یا بدون الکترولیت.

راهنمای زیر هر دو فرایند، تفاوت آن ها و مزایای تمایز آن ها را توضیح می دهد. با نانوپلاس همراه باشید!

آبکاری نیکل الکترولیتی و الکترولس چیست؟

آبکاری الکترولیتیک نیکل سنتی به کاتالیزور و جریان مستقیم (DC) نیاز دارد تا یک واکنش زنجیره ای شیمیایی را برای پوشاندن یک جسم (لایه زیرین) با یک لایه نازک نیکل آغاز کند – با این حال، با آبکاری نیکل بدون الکترو، نیازی به کاتالیزور یا بار نیست. در عوض، فرمول های بدون الکتریک شامل یک عامل احیا کننده شیمیایی (فسفر) است که به کاربر اجازه می دهد بدون پردازش بیشتر، بستر را بپوشاند.

آبکاری

هر دو روش یک لایه نازک از نیکل را به سطح مورد نظر اضافه می کنند، اما آبکاری نیکل بدون الکترو (ENP) در مقایسه با نمونه الکترولیتی آن ، مقاومت بیشتری در برابر سایش و خوردگی، روانکاری و عملکرد جانبی ارائه می دهد. ENP  که به عنوان پوشش اتوکاتالیستی نیز شناخته می شود ، می تواند در پروژه هایی با مشخصات تحمل محکم استفاده شود و به راحتی در لایه های یکنواخت اعمال می شود. آبکاری نیکل الکترولیتی، از طرف دیگر، معمولاً در گوشه ها و لبه های بستر ضخیم تر است و نمی تواند سطح یکسانی از دقت را ارائه دهد. در طول آبکاری الکترولیتی، چگالی رسوب با مدت زمان غوطه ور شدن محصول و تعداد آمپر در فوت فوت مربع کنترل می شود.

فرآیند روکش نیکل

ابتدا مواد بستر باید قبل از روکش با نیکل تمیز و پیش تصفیه شوند. بسته به نوع بستر و استفاده مورد نظر محصول، پیش تیمارها متفاوت است. در مرحله بعد، محصول را داخل یک حمام آبکاری قرار می دهیم که از نیکل فسفر حل شده با بار مثبت تشکیل شده است. بستر به طور خودکار یون های نیکل با بار مثبت را به سطح خود می کشاند و یک لایه خوب از پوشش را تکمیل می کند. آبکاری نیکل بدون الکتریسیته نیازی به برق ندارد و همچنین نیازی به فیلتراسیون دائمی برای جلوگیری از چسبندگی آوار به سطح ندارد.

صنایعی که از آبکاری نیکل الکترولس استفاده می کنند

آبکاری

آبکاری نیکل بدون برق در بین این صنایع رایج است:

  • خودرو
  • تجاری
  • صنعتی
  • هوافضا
  • دفاع
  • پتروشیمی
  • تجهیزات سرمایه ای
  • کار با کاغذ و راه راه
  • حفاظت از ابزار (مهر و موم تزریق پلاستیک آهن شکل پذیر)

مزایای آبکاری نیکل بدون الکترود

آبکاری نیکل بدون الکترود مزایای بیشماری نسبت به آبکاری نیکل الکترولیتی سنتی دارد، از جمله:

  • ضخامت سپرده یکنواخت: آبکاری نیکل بدون الکترو دقیق تر از آبکاری الکترولیتی با تحمل +/- .۰۰۰۱ اینچ است. می توان از آن برای ایجاد هندسه های پیچیده استفاده کرد و از مشکلی رایج به نام “اثر استخوان سگ” جلوگیری می کند، که زمانی اتفاق می افتد که آمپرهای بیش از حد در هر فوت مربع در هنگام آبکاری الکترولیتی اعمال می شود و در نتیجه رسوب ناسازگار ایجاد می شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی برتر: ENP به لطف ورود فسفر به محلول، مقاومت به خوردگی بیشتری را ارائه می دهد.
  • بهبود محافظ EMI: فسفر همچنین دارای خواص مغناطیسی است که به تکمیل کنندگان فلز اجازه می دهد تا میزان تداخل الکترومغناطیسی در اطراف بستر را کنترل کنند. این ویژگی برای برنامه های کاربردی که شامل وسایل الکترونیکی هستند حیاتی است.
  • سختی و دوام اضافی: رسوبات ENP را می توان با حرارت تصفیه کرد تا تقریباً به ۹۰٪ از همان سختی کروم برسد. پوشش های ENP با فسفر کم تا ۶۳ در مقیاس راکول (Rc) به صورت آبکاری اندازه گیری می شوند. در مقایسه، نوع دوم رسوبات نیکل روشن ایجاد شده با آبکاری الکترولیتی دارای سختی روکش ۵۰+ Rc هستند.
  • روانکاری پیشرفته: آبکاری نیکل بدون الکتریسیته همچنین اصطکاک کمتری در برابر سایر مواد ایجاد می کند و در نتیجه روانکاری بهتر و کاهش زخم سطحی را ایجاد می کند.
  • افزایش شکل پذیری: از آنجا که ENP شکل پذیرتر از پوشش سنتی نیکل است، احتمال ترک خوردن، شکستن یا خرد شدن تحت استرس کمتر است. آبکاری نیکل خالص نوع I، با این حال، شکل پذیری قابل مقایسه ای را ارائه می دهد و می تواند از مشخصات AMS2424 که توسط SAE International تأسیس شده است ، برخوردار باشد یا فراتر رود.
  • تطبیق پذیری بیشتر پوشش: آبکاری نیکل بدون الکترود را می توان تقریباً بر روی تمام لایه های فلزی اعمال کرد و هیچ محدودیتی برای ضخامت لایه وجود ندارد.
  • نجات پذیری: ENP همچنین یک انتخاب عالی برای موادی است که بعداً ذخیره می شوند.

فرآیند آبکاری الکترولیتی

درست مانند آبکاری نیکل بدون الکترولس، آبکاری الکترولیتی نیز با تمیز کردن و پیش آماده سازی بستر آغاز می شود. در مرحله بعد، محصول در حمامی با پایه رسانا و نیکل دارای بار مثبت قرار می گیرد. پس از غوطه ور شدن جسم، یک جریان الکتریکی خارجی یا یکسو کننده به محلول تزریق می شود. الکتریسیته آندهای نیکل را شارژ می کند و باعث می شود یونهایی را که به سطح بستر متصل می شوند آزاد کرده و در نتیجه فرآیند آبکاری را تکمیل کند.

مزایای آبکاری الکترولیتی

برخی شرایط برای آبکاری الکترولیتی به جای آبکاری نیکل بدون الکترود مناسب تر است. در اینجا چند مزیت آبکاری الکترولیتی وجود دارد:

  • خلوص مواد: آبکاری الکترولیتی را می توان با ۱۰۰٪ نیکل تهیه کرد ، در حالی که نیکل بدون الکترود نیاز به فسفر دارد. فرایند آبکاری را می توان با سایر فلزات، از جمله مس، برای مثال انجام داد.
  • افزایش مقیاس پذیری: آبکاری الکترولیتی به طور کلی هزینه کمتری نسبت به آبکاری نیکل بدون الکترولس دارد و می تواند حجم تولید بالاتری را با چرخش کوتاه تر ایجاد کند، که باعث می شود این فرآیند کمی پربارتر باشد.
  • هدایت پیشرفته: غلظت بیشتر نیکل در مقایسه با آبکاری نیکل بدون الکتریسیته رسانایی بهتری را ارائه می دهد.
  • بهبود مقاومت در برابر حرارت: پس از پردازش، رسوبات نیکل می توانند دمای تا ۱۸۳۲ درجه فارنهایت را تحمل کنند.

نحوه انتخاب شریک مناسب برای آبکاری نیکل الکترولیک و الکترولیتی

هنگام انتخاب شریک جدید تولیدی، آن ها را به دقت بررسی کنید تا از خدمات و کیفیت مورد انتظار خود اطمینان حاصل کنید. توصیه می کنیم سوالات زیر را از یک فلزی ساز آینده نگر بپرسید:

  • قادر به پردازش یا آبکاری چه بسترهایی هستید؟
  • چه استراتژی ابزاری را هدف قرار می دهید؟
  • سازمان شما چه شیوه هایی را برای ترویج چسبندگی به کار گرفته است؟
  • آیا شما از روش های برتر برای شیمی و کنترل حمام استفاده قابل اثبات دارید؟
  • آیا قادر به برآوردن شرایط پخت شکنندگی هیدروژنی هستید؟
  • آیا مواد شیمیایی توسط تأمین کننده محصولات شیمیایی تأیید می شود؟
  • چه اقدامات بازرسی پس از فرآیند برای اطمینان از ضخامت ، چسبندگی و رعایت مشخصات وجود دارد؟

مزایای پیش آبکاری

در پیش آبکاری، مواد اولیه به عنوان یک نوار فلزی پیوسته قبل از هر نوع فرآیند ساخت برای ایجاد قطعات جداگانه آبکاری می شوند. این بدان معناست که وقتی قطعات را برش می دهید یا سوراخ هایی را در نوار مواد اولیه ایجاد می کنید، هیچ حاشیه ای در کناره ها یا لبه های برش خورده قسمت نهایی که در ابتدا آبکاری نشده بود وجود نخواهد داشت.

پیش آبکاری معمولاً باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و نیروی مورد نیاز می شود ، زیرا پوشاندن یک قطعه بزرگ از مواد اولیه بسیار راحت تر از قرار دادن هر محصول نهایی است. با این حال، اگر مقدار مواد قراضه ای که از نوار توسط قالب بریده می شود بسیار زیاد باشد، پیش آبکاری می تواند هزینه بالاتری نسبت به بعد از آبکاری داشته باشد. پیش آبکاری همچنین خطر مشکلات بعدی در محصولات نهایی را کاهش می دهد. از آنجا که قطعات نیازی به سقوط در بشکه ندارند، احتمال تغییر شکل آن ها کمتر است. این یک مزیت متمایز نسبت به بعد از آبکاری است، که اغلب به دلیل فرایند تولید اضافه، مشکلات ابعادی را به دنبال دارد.

لایه فلزی که در طول مراحل قبل از آبکاری اضافه می شود مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی بیشتر و زیبایی براق و براق را ارائه می دهد.

مزایای پس از آبکاری

از طرف دیگر، آبکاری بعدی تابعی از فرآیند مهر زنی فلز است. از آنجا که قطعات کاری از قبل آبکاری شده پس از مهر زدن به طور کامل آبکاری نمی شوند، پس از آبکاری اغلب برای برنامه های کاربردی شامل محیط های سخت یا برنامه هایی که قسمت در آن ها قابل مشاهده است ایده آل است، بنابراین یکپارچه سازی ترجیح داده می شود.

با این حال، آبکاری معمولاً گرانتر از قبل از آبکاری است و شامل دستکاری بیشتر است و قطعه کار را برای مسائل ابعادی در معرض خطر قرار می دهد. با این حال، هنگامی که پوشش کامل قسمت مورد نیاز است، آبکاری پست تنها گزینه است.

مزایای پوشش گزینشی

هنگامی که ۲ نوع مختلف آبکاری در مناطق مختلف یک قطعه مورد نیاز است، یا هنگامی که آبکاری فقط در یک قسمت از قطعه مورد نیاز است، رول انتخابی برای روکش آبکاری ممکن است بهترین گزینه باشد. بعضی اوقات قطعات باید با فلزات گرانبها آبکاری شوند، اما فقط قسمت کوچکی از قطعه (یعنی نوک انتهایی) نیاز به آبکاری دارد. این زمانی است که استفاده از پیش آبکاری انتخابی مفید است. Pre-Plating  یا همان پوشش و آبکاری پیشین انتخابی به ما این امکان را می دهد که صرفاً با آبکاری قسمتی از قطعه که واقعاً نیاز به آبکاری دارد، در هزینه های مواد اولیه صرفه جویی کنیم.

آبکاری

رول انتخابی برای روکشکاری بسیار دقیق است و معمولاً زمانی استفاده می شود که پوشاندن کل قسمت با آبکاری هزینه بر باشد. همچنین می توان از آن برای قطعه ای استفاده کرد که برای جلوگیری از خوردگی نیاز به پوشش تقریباً کامل آبکاری دارد، اما آبکاری بشکه باعث تغییر شکل ابعادی می شود. در این حالت قطعات را می توان به صورت خالی برش داد، اما روی نوار نگه داشت. آن ها را می توان برای آبکاری روی قرقره ها در حالی که هنوز روی نوار هستند ارسال کرد. بعد از آبکاری قرقره ها را می توان یک بار دیگر از طریق پرس بیرون کشید تا از نوار جدا شده و فرم های نهایی را تکمیل کرد تا از کنترل ابعادی و رعایت مشخصات چاپ اطمینان حاصل شود. بخش کوچکی از قطعه به نام “زبانه های حامل” که قسمت را روی نوار نگه داشته بود، برهنه باقی می ماند، اما این روند تقریباً ۱۰۰ درصد را پوشش می دهد.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.