نانوپلاس

آبکاری گالوانیزه یا آبکاری روی؟!

آبکاری روی

آبکاری روی در اصل با گالوانیزه الکتریکی یکسان است زیرا هر دو فرایند رسوب دهی الکتریکی هستند. با این حال، روکش روی قطعات کوچک مانند اتصال دهنده ها ، دسته های میل لنگ، فنرها و سایر اقلام سخت افزاری نسبت به ورق فلز استفاده می شود. روی به عنوان الکترود قابل مصرف در محلول سیانید، قلیایی غیرسیانید یا نمک کلرید اسید استفاده می شود. حمام های سیانور از نظر عملیاتی کارآمدترین هستند اما می توانند آلودگی ایجاد کرده و خطرناک باشند.

آبکاری

پس از تمیز کردن قلیایی یا الکترولیتی اسیدی برای حذف اکسیدهای سطحی و شستشو، قطعات در بشکه، قفسه یا طبل بارگذاری شده و در محلول آبکاری غوطه ور می شوند. ممکن است عوامل روشن کننده مختلفی برای افزودن درخشندگی به محلول اضافه شوند ، اما برای اطمینان از کیفیت محصول، کنترل دقیق لازم است. درمان های بعد از آبکاری ممکن است برای غیرفعال کردن سطح روی و همچنین ارائه رنگهای شفاف مختلف یا افزایش طول عمر پوشش استفاده شود.

آبکاری روی معمولاً برای پیچ ها و سایر اتصال دهنده های کوچک، صفحات سوئیچ چراغ و قطعات کوچک مختلف که در شرایط داخلی یا شرایط خورنده ملایم قرار می گیرند، استفاده می شود. برای استفاده در محیط های متوسط ​​یا شدید، مواد باید برای محافظت بیشتر در برابر خوردگی، پوشش کرومات شوند.

ویژگی های پوشش

رنگ معمولی با روکش اندود به رنگ خاکستری مات و با روکش مات است، اگرچه بسته به فرایند یا عوامل افزوده شده به حمام آبکاری یا از طریق پس از درمان ، می توان پوششهای براق تر و سفیدتری تولید کرد. این پوشش نازک است و تا ۱ میلی متر (۲۵ میکرومتر) متغیر است و قسمت های روکش شده را در معرض نورهای بسیار ملایم (داخلی) محدود می کند. مشخصات ASTM B 633 چهار طبقه آبکاری روی را فهرست می کند: Fe/Zn 5 ، Fe/Zn 8 ، Fe/Zn 12 و Fe/Zn 25. این عدد ضخامت پوشش را بر حسب میکرون (میکرومتر) نشان می دهد. این پوشش در پیچ ها و سایر اتصال دهنده های نور، صفحات سوئیچ چراغ و سایر قطعات کوچک کاربرد دارد. مواد مورد استفاده در کاربردهای متوسط ​​یا شدید باید دارای روکش تبدیل کرومات باشند. پوشش کاملاً روی خالص است که دارای سختی تقریباً یک سوم تا نصف بیشتر فولادها است. روی روی آن ها گالوانیزه شده است: تفاوت چیست؟

گالوانیزه به چه معناست؟

گالوانیزه زمانی است که یک پوشش روی روی فولاد یا آهن برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود. متداول ترین روش گالوانیزه گرم است. این زمانی است که قطعات فلزی به طور کامل در حمام روی مذاب غوطه ور می شوند. آبکاری روی (همچنین به عنوان گالوانیزه الکتریکی شناخته می شود) فرایندی است که در آن روی با استفاده از جریان الکتریسیته اعمال می شود. در حالی که محافظتی در برابر زنگ زدگی دارد، پوشش نازک آن مانند گالوانیزه گرم مقاوم در برابر زنگ زدگی نیست. مزیت اصلی آن این است که جوشکاری ارزان تر و آسان تر است.

آبکاری گالوانیزه

در انتخاب محصول خود دقت کنید! این واقعیت که می گوید “گالوانیزه” به معنای “گالوانیزه گرم” نیست. گالوانیزه الکتریکی اصطلاح دیگری برای آبکاری روی است. بنابراین وقتی می بینید “گالوانیزه” از دانش تازه به دست آمده خود استفاده کنید تا مطمئن شوید گالوانیزه گرم است و الکترو گالوانیزه نیست.

چه چیزی را می توان گالوانیزه کرد؟

گالوانیزه گرم یا آبکاری روی می تواند روی هر چیزی از پیچ و مهره های کوچک تا تیرهای بزرگ برای ساختمان ها استفاده شود. فولاد در یک حمام بزرگ قرار داده می شود ، جایی که پوشش داده می شود. اگر گالوانیزه باشد، خاکستری مات و کمی خشن می شود. یک محصول با روکش براق و صاف خواهد بود. یک محصول گالوانیزه گرم با وجود کمی زشتی بهترین محافظت را در برابر زنگ زدگی دارد.

فرایندهای مختلف گالوانیزه چیست؟

این که آیا فولاد باید گالوانیزه گرم شود یا روی روی شود، به روشی مشابه تهیه می شود. فولاد تمیز می شود تا همه روغن ها، رنگ، گریس، مقیاس آسیاب (تکه های کوچک فلز) و زنگ زدگی در حمام اسید از بین برود. فولاد هنگام گرم شدن گالوانیزه در حمام ۴۵۰ درجه سانتیگراد روی مایع مذاب فرو می رود. فولاد و روی مایع به دلیل درجه حرارت بالا به هم متصل می شوند. فولاد و روی یکی می شوند.

از طرف دیگر آبکاری روی در محلول شیمیایی سرد روی غوطه ور شده و از یک جریان الکتریکی برای اعمال لایه روی استفاده می کند. ضخامت پوشش بر حسب میکرون یا میکرومتر (میکرومتر) اندازه گیری می شود. آبکاری روی به حداقل ضخامت ۵μm (.005mm) و حداکثر ۲۵μm (.025mm) نیاز دارد. پوشاندن فولاد به ضخامت بیشتر از این بسیار فنی و گران خواهد بود. گالوانیزه گرم مستلزم حداقل ضخامت ۴۵μm (.045mm) و فراتر از ۱۰۰μm (.1mm) است

آبکاری روی ، روشی که به گالوانیزه نیز معروف است، رسوب یک لایه نازک آلومینیوم بر روی یک جزء فلزی برای ایجاد یک لایه محافظ است. سطح بیرونی پوشش روی اکسید شده و اکسید روی را تشکیل می دهد که منجر به رنگ نقره ای مات می شود. آبکاری روی اغلب روی قطعات آهن یا فولاد اعمال می شود که سطح آنها در معرض هوا یا آب زنگ می زند.

آماده سازی برای آبکاری روی

قبل از آبکاری قطعه کاملاً تمیز می شود تا ذرات، گریس و هرگونه اکسیدی که ممکن است روی سطح قطعه انباشته شده باشد حذف شود. این فرایند به طور کلی شامل حمام در محلول قلیایی برای حذف ذرات سطحی و سپس حمام در محلول اسیدی ضعیف برای تراش سطح و حذف اکسیدها می باشد. اگر ذرات یا اکسیدها روی سطح قطعه باقی بمانند ، می توانند در لایه آبکاری روی خلأ ایجاد کنند و در نتیجه لکه هایی روی آن قسمت محافظت نشده ایجاد شود.

روش های آبکاری روی

یکی از روش های اعمال لایه روی روی یک قسمت فلزی، گالوانیزه گرم است. سپس این قطعه را در یک مخزن روی مذاب که دارای یک لایه شار روی روی است شناور می کنند. شار عموماً محلول کلرید روی آمونیوم است. این اجازه می دهد تا سطح قطعه قبل از ورود به روی مذاب پوشش داده شود. سپس قسمت را از حمام خارج کرده و اجازه دهید تا لایه روی خشک شود. از طرف دیگر، می توان از فرآیند گالوانیزاسیون خشک برای صفح سازی قسمتی با روی استفاده کرد. در این حالت، قسمت فقط به صورت شار پوشانده می شود و اجازه داده می شود قبل از فرو رفتن در مخزن روی مذاب خشک شود. در هر دو روش، لایه روی ظاهری کریستالی ایجاد می کند که spangle نامیده می شود. بر اساس میزان خنک شدن می توان ظاهر اسفنج را کنترل کرد.

تغییر در لایه روی

روی با قسمت فولادی پیوند ایجاد می کند و منجر به ایجاد لایه ای از آلیاژ روی و فولاد بین فلزات می شود. لایه روی را نمی توان مانند یک لایه رنگ پوست کند، زیرا بصورت اتمی با فولاد یکپارچه شده است. پس از یک تا دو روز قرار گرفتن در معرض جو، سطح خارجی لایه روی به اکسید روی تبدیل می شود. این تغییر، محافظتی را که لایه روی ایجاد می کند، افزایش می دهد. پس از مدت زمان طولانی در معرض محیط زیست، اکسید روی به کربنات روی تبدیل می شود، که به عنوان یک لایه محافظ نیز عمل می کند.

فولاد روکش دار

رطوبت می تواند بسیاری از محصولات فولادی را خراب کند. به عنوان مثال، محصولات ساخته شده از فولاد کربنی هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت مستعد اکسیداسیون هستند. هنگامی که رطوبت روی سطح یک محصول فولادی کربنی قرار می گیرد، می تواند یک واکنش شیمیایی موسوم به اکسیداسیون را ایجاد کند که از طریق موادی که از آن ساخته شده است می خورد. برای محافظت در برابر اکسیداسیون، برخی از محصولات از فولاد روکش شده یا گالوانیزه ساخته می شوند.

فولاد با روکش یا روکش دار چیست؟

فولاد روکش دار به فولادی گفته می شود که با یک لایه روی درمان شده است. این یک لایه نازک اما یک لایه جامد روی روی سطح دارد، بنابراین فولاد زیرین محصول را محافظت می کند. البته روی در مقایسه با فولاد خام و تصفیه نشده، سطح بالاتری از حفاظت در برابر اکسیداسیون را ارائه می دهد. روی، در واقع، در حدود ۱/۳۰ از نرخ فولاد خام و تصفیه نشده خوردگی می خورد. بنابراین، فولاد با روکش به طور طبیعی در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون مانند زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است.

روش های مختلفی برای ساخت فولاد با روکش وجود دارد. یکی از متداول ترین روش ها شامل غسل دادن محصول فولادی در محلول الکترولیت است. محلول الکترولیت حاوی ذرات روی است که به سطح محصول فولادی می چسبند. یک جریان الکتریکی به ظرف حمام اعمال می شود. ذرات روی وقتی در معرض این جریان الکتریکی قرار می گیرند، به سطح محصول فولادی جذب می شوند.

فولاد گالوانیزه چیست؟

از طرف دیگر فولاد گالوانیزه به فولادی اشاره می کند که گالوانیزه شده است. مانند آبکاری روی، گالوانیزه یک فرایند تصفیه فلز است که در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. و همچنین مانند آبکاری روی، گالوانیزه شامل استفاده از روی است. هر دو فولاد با روکش و فولاد گالوانیزه دارای یک لایه محافظ روی هستند. لایه بیرونی روی، فولاد خام را از رطوبت محافظت می کند تا زنگ نزند و دچار خوردگی نشود.

از آنجایی که هر دو فولاد با روکش و فولاد گالوانیزه دارای روی هستند، ممکن است از خود بپرسید که تفاوت آنها چگونه است. تفاوت اصلی این است که فولاد با روکش با استفاده از جریان الکتریکی ایجاد می شود، در حالی که فولاد گالوانیزه معمولاً با استفاده از روش گرمایش ایجاد می شود. روش گرم کردن با استفاده از روی گرم شده و مذاب، نام خود را حفظ می کند. ذرات روی در کوره ذوب می شوند. سپس محصول فولادی در روی تازه مذاب غوطه ور می شود. پس از برداشتن محصول فولادی، اجازه دهید تا خنک شود. سرد شدن منجر به سخت شدن ذرات روی می شود در حالی که بعداً یک مانع جامد در اطراف محصول فولادی ایجاد می کند.

در نتیجه

فولاد با روکش و فولاد گالوانیزه هر دو در برابر اکسیداسیون مقاوم هستند. آن ها از فولاد آشکار تشکیل نشده اند. بلکه یک لایه روی روی آن ها وجود دارد. فولاد روکش شده به سادگی شامل استفاده از جریان الکتریکی است، در حالی که فولاد گالوانیزه شامل روش گرمایش است.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.