نانوپلاس

انواع آبکاری فلزات و مزایای آن ها!

آبکاری فلزات مزایای زیادی برای محصولات ساخته شده از فلز و سایر مواد دارد. آبکاری یک فرایند تولید است که در آن یک لایه نازک فلزی یک لایه را پوشش می دهد. این را می توان از طریق آبکاری الکتریکی، که نیاز به جریان الکتریکی دارد، یا از طریق آبکاری بدون الکترونی، که در فرآیند شیمیایی اتوکاتالیستی است، بدست آورد.

آبکاری فلزات به چه معناست؟

آبکاری فلزی روشی برای آبکاری است که در آن فلزات بر روی بسترها رسوب می کنند. این فرآیند برای پوشش و محافظت از فلزات و سایر مواد با تشکیل یک لایه نازک فلزی بر روی بسترها استفاده می شود. آبکاری فلز را می توان با آبکاری یا فرآیند آبکاری بدون الکترو انجام داد. آبکاری فلز مزایای زیر را برای مصالح به همراه دارد:

  • احتمال خوردگی را کاهش می دهد
  • دکوراسیون زیبایی را ارائه می دهد
  • قابلیت لحیم پذیری را افزایش می دهد
  • قدرت را افزایش می دهد
  • اصطکاک را کاهش می دهد
  • هدایت را تغییر می دهد
  • چسبندگی رنگ را افزایش می دهد
  • مغناطیس را بهبود می بخشد

برخی از روکش های فلزی رایج عبارتند از:

  • آبکاری کروم
  • آبکاری طلا
  • آبکاری نقره ای
  • آبکاری نیکل
  • آبکاری مس

در هر صورت این تکنیک به یک یا چند مزیت زیر منجر می شود:

  • بهبود مقاومت در برابر خوردگی
  • جذابیت تزئینی
  • افزایش قابلیت لحیم پذیری
  • افزایش قدرت
  • اصطکاک کاهش یافته
  • تغییر هدایت
  • افزایش چسبندگی رنگ
  • افزایش مغناطیس

آبکاری  کروم

آبکاری کروم اغلب فقط یک هدف تزئینی است، اما همچنین می تواند مقاومت در برابر خوردگی و اصطکاک را افزایش دهد. کروم اغلب در تولید مبلمان و محصولات تزئینی خودرو نیکل تولید می کند. آهن و فولاد از دیگر بسترهای رایج آبکاری کروم هستند، اما معمولاً برای تأمین رسوب مناسب نیاز به استفاده از ضربات مس است.

آبکاری کروم یک فرایند آبکاری است که اغلب شامل استفاده از اسید کرومیک معروف به کروم شش ضلعی است. حمام های سه ظرفیتی کروم، که عمدتا از سولفات کروم یا کلرید کروم تشکیل شده اند، گزینه دیگری برای اهداف صنعتی است.

آبکاری طلا

طلا به دلیل مقاومت بالای آن در برابر اکسیداسیون و رسانایی الکتریکی مورد توجه قرار می گیرد. آبکاری طلا که از نظر طلاکاری از این نظر متفاوت است که طلا فویل نیست ، یکی از ساده ترین روش ها برای انتقال این ویژگی ها به فلزاتی مانند مس و نقره است. این فرایند اغلب برای تزئین جواهرات و بهبود هدایت قطعات الکترونیکی مانند اتصالات الکتریکی استفاده می شود.

هنگام روکش طلا مسأله کدر شدن مسئله ای است و به راحتی می توان با قبل از رسوب گذاری با برخورد نیکل حل کرد. همچنین هنگام تعیین عواملی مانند مخلوط بهینه حمام و طول غوطه وری، سختی و خلوص طلا را در نظر بگیرید.

روکش نقره ای

نقره نیز مانند طلا در کاربردهای آبکاری مورد استفاده قرار می گیرد که باعث جذابیت تزئینی و بهبود هدایت الکتریکی می شود. به طور کلی ، نقره به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه برای آبکاری عمل می کند، زیرا ارزان تر از طلا است و به خوبی از ورق مس استفاده می کند.

مسائلی که ممکن است روکش نقره را به عنوان محلول مناسب آبکاری محدود کنند، شامل رطوبت و خوردگی گالوانیک است. به طور خاص، آبکاری نقره برای کاربردهایی که در معرض رطوبت زیاد هستند به خوبی کار نمی کند زیرا نقره مستعد ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن است که ممکن است در نهایت سطح پایه را در معرض دید قرار دهد.

آبکاری نیکل

آبکاری نیکل یک فلز آبکاری محبوب است، به ویژه به این دلیل که در آبکاری الکترولس مفید است. آبکاری نیکل اغلب محصولات خانگی مانند دستگیره در، کارد و چنگال و وسایل حمام را برای تزئین بیشتر و مقاومت در برابر سایش می پوشاند. صفحات نیکل معمولاً با مس و آلومینیوم متصل می شوند، اما بر روی انواع مختلفی از فلزات نیز کار می کنند. در آبکاری الکترولس، از آلیاژ نیکل فسفر استفاده می شود. درصد فسفر موجود در محلول می تواند بین دو تا ۱۴ درصد متغیر باشد. سطوح بالاتر فسفر باعث افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی می شود. سطوح پایین فسفر باعث قابلیت لحیم پذیری و مغناطیس بیشتری می شود.

آبکاری مس

مس یکی دیگر از فلزهای آبکاری محبوب برای کاربردهایی است که به رسانایی بالا و کارایی هزینه نیاز دارند. آبکاری مس اغلب به عنوان پیش تیمار پوشش پوشش برای روکش های فلزی بعدی عمل می کند. همچنین یک فلز آبکاری محبوب برای قطعات الکترونیکی مانند تخته مدار چاپی است. راندمان بالای آبکاری و هزینه کم مواد، مس را به یکی از فلزات ارزان قیمت برای صفحات تبدیل می کند.

سه نوع فرآیند آبکاری مس وجود دارد – قلیایی، ملایم قلیایی و اسیدی. سطوح بالای قلیایی قدرت پرتاب بالاتری را ارائه می دهد، اما به چگالی جریان کمتر و احتیاط های ایمنی بیشتر نیاز دارد. بازرسان بهداشتی سیانور موجود در حمام های قلیایی مس را با خطرات خاصی برای سلامتی مرتبط دانسته اند، بنابراین نظارت بر این سطوح بسیار مهم است.

آبکاری رودیوم

رودیوم نوعی پلاتین است که مقاومت در برابر لکه، مقاومت در برابر خراش و ظاهر براق و سفید براق را ارائه می دهد. آبکاری رادیوم نیز در تولید جواهرات رایج است، به ویژه در شرایطی که طلای سفید نیاز به روکش دارد. نقره، پلاتین و مس نیز از جمله فلزات پایه محبوب برای آبکاری رودیم هستند. یکی از جنبه های منفی آبکاری رودیوم این است که سد محافظ رودیم در مواردی که در معرض سایش بالایی قرار می گیرند، در نهایت از بین می رود. این می تواند در نهایت منجر به تغییر رنگ شود و احتمالاً بعد از چند سال نیاز به دور دوم آبکاری دارد.

آبکاری روی

روکش روی در صنعت خودرو متداول است. رسوب روی به خوبی در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت می کند و بدین ترتیب بدنه خودروها به طور سنتی روی و ناخن ها و سایر محصولات فلزی که مستعد زنگ زدگی هستند روکش می شوند. آبکاری روی اغلب با فرآیند گالوانیزه همراه است. در حقیقت، آبکاری روی اغلب الکتروگالوانیزه نامیده می شود.

روکش کادمیوم

آبکاری کادمیوم چسبندگی رنگ، روانکاری و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد. مزیت اصلی کادمیوم نسبت به سایر فلزات آبکاری این است که اغلب می توان با حداقل ضخامت آبکاری از محافظت کافی در برابر سایش استفاده کرد. صنایع عمده ای که از آبکاری کادمیوم استفاده می کنند شامل صنایع هوافضا و صنایع دفاعی نظامی هستند. کادمیوم را می توان تقریباً روی تمام فلزات رسانا آبکاری کرد.

قلع کردن

قلع می تواند برای کاربردهایی که نیاز به غیر سمی بودن، شکل پذیری بالا، قابلیت لحیم پذیری خوب و بهبود مقاومت در برابر خوردگی دارند، موثر باشد. این مزایا بیشتر در صنعت الکترونیک و صنایع فرآوری مواد غذایی مفید است. آبکاری قلع معمولاً در فلزات غیر آهنی مانند مس و نیکل استفاده می شود. بسیاری از فلزات آهنی نیز می توانند اندودکاری شوند.

آبکاری قلع بسته به فرایند مورد استفاده، در محصولاتی متفاوت از خاکستری مات تا سفید روشن ایجاد می شود. دو نوع آبکاری قلع، الکتروداسیون و غوطه وری داغ هستند. آلیاژهایی مانند برنج یا مس اغلب برای افزایش قابلیت لحیم کاری یا دستیابی به جلوه بصری دلخواه به آن اضافه می شوند.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.