نانوپلاس

انواع روش آبکاری نانو

تاریخچه آبکاری

پیش از اینکه درباره روش آبکاری نانو صحبت کنیم اجازه بدهید که نگاهی به تاریخچه آبکاری بیندازیم. پیش از این داستان آبکاری از ابتدا تا به امروز را بررسی کردیم. در دوران امپراطوری اشکانی اولین آبکاری شکل گرفته است. ویلیهلم کونیگ در سال ۱۹۳۰ در موزه ملی عراق به تعدادی اشیا ظریف برخورد کرد که با لایه طلایی پوشش داده شده بودند. وی بر این عقیده بود که این اشیا آبکاری شده اند. با این حال این نظریه توسط بسیاری از محققان رد شده است و از نظر آنها چیزی که ویلهلم بیان کرده است تنها از روش جیوه حرارتی طلاکاری شده است.

اگر بخواهیم با منبع علمی درباره تاریخچه آبکاری نظر دهیم. میتوان گفت این فناوری در سال ۱۸۰۵ توسط شیمیدان ایتالیایی یعنی لوئیجی والنتینو ابداع شده است. البته این اختراع تا ۳۰ سال مورد تایید آکادمی علم فرانسه قرار نگرفت تا اینکه در سال ۱۸۳۹ دانشمندان روسی به صورت مجزا با به کارگیری واکنش های رسوب فلزی شبیه به نظریه های بروگناتلی نوعی آبکاری مسی را اختراع کردند. این اختراع مربوط به صفحات ماشین چاپ بود. با ما تا انتهای این مطلب وبلاگ نانوپلاس همراه باشید.

روش آبکاری نانو
روش آبکاری نانو

توضیحات کلی درباره روش آبکاری نانو

آبکاری نوعی صنعت می باشد که ارتباط عمیقی با هنر دارد. امروزه آبکاری به روش های متعددی انجام گرفته می شود که روش نانو یکی از پیشرفته ترین آنهاست. در روش آبکاری نانو از نوعی پوشش سرامیکی بر لایه سطحی استفاده می شود. در این فرایند ذرات خشک، روغن، آب و خاک توسط لایه موجود بر سطح فلز دفع می شوند. استفاده از روش آبکاری نانو سبب بهبود سختی و مقاومت فلزات می شود و همچنین مقاومت آنها را در برابر نفوذ باکتری ها بیشتر میکند.

برای شناخت بیشتر روش های انجام آبکاری نانو و مزایای آن تا انتها ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

حقایق مهم در مورد پوشش سرامیکی نانو

چند نمونه از روش آبکاری نانو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آبکاری نانو توجه شما را به چند نمونه از روش های ذکر شده در زیر جلب می کنیم.

پوشش های ضد خوردگی: از رایج ترین روش آبکاری نانو میتوان به پوشش های ضد خوردگی اشاره کرد. در این روش نوعی پوشش روی فلز پیاده می شود که در طی این فرایند  مواد خوردنده توقف پیدا می کنند و هیچ واکنشی با آنها انجام گرفته نمی شود. از بارز ترین واکنش هایی که در این فرایند متوقف می شود،‌ اکسیداسیون است.

لباس ‌های ضد آب: در روش آبکاری نانو نوعی پوشش آبدوست روی لباس ها انجام گرفته می شود. در این روش پارچه ها و روکش های مبلمان از نفوذ آب در بافت خود در امان هستند.

پوشش آنتی باکتریال: یکی از روش آبکاری نانو استفاده از پوشش آنتی باکتریال می باشد. در این روش از رشد میکرب ها و قارچ ها در مواد جلوگیری می شود. استفاده از این روش برای مکان هایی مانند حمل و نقل عمومی پیشنهاد می شود.

روش آبکاری نانو؛ پوشش ضد حرارتی: از پوشش های ضد حرارتی در صنعت هوانوردی استفاده می شود. در حالت کلی روش آبکاری نانو ضد حرارتی در سطح های فلزی انجام گرفته می شود. برای مثال زمانی که هواپیماها در دمای زیادی کار می کنند این پوشش نانویی از خطرات احتمالی جلوگیری میکند.

پوشش‌ ضد سایش: از اهداف آبکاری نانو میتوان به افزایش طول عمر مواد اشاره کرد. در روش آبکاری نانو از پوشش های ضد سایش نیز استفاده می شود. در نتیجه این فرایند میزان اصطکاک تا حد زیادی پایین می آید.

کاربرد روش آبکاری نانو
کاربرد روش آبکاری نانو

کاربرد روش آبکاری نانو

از کاربردهای اساسی روش آبکاری نانو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در روش آبکاری نانو توانایی دستیابی به پوشش‌ ها در بازه نانومتری افزایش می یابد.
  • در روش آبکاری نانو ضخامت لایه‌ ها را میتواند تا ۱۰۰۰ نانومتر افزایش دهد.
  • آلیاژ دو فلز را در حد نانومتری افزایش پیدا می کند.
  • در روش آبکاری امکان نشاندن ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لایه روی یکدیگر فراهم است.
  • امکان استفاده در کاتد از قالب‌ها جهت رسیدن به اشکال متنوع وجود دارد.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.

بیشتر بخوانید:

چگونه جواهرات آبکاری شده با طلا را از تیره شدن محافظت کنیم؟!