نانوپلاس

انواع روکش فلزی و هر آنچه باید درمورد آبکاری فلز بدانید!

آبکاری فلزی می تواند جلوه تازه ای به اقلام شما ببخشد و آن ها را قوی تر کند و این باعث افزایش طول عمر آن ها می شود ، هنگام انتخاب نوع روکش فلزی برای ایجاد ظاهر و عملکرد دلخواه، چندین گزینه دارید. در اینجا برخی از رایج ترین انواع آنها آورده شده است. انواع مختلفی از آبکاری فلز وجود دارد و در ساده ترین تعریف، روکش فلزی یک پوشش نازک از فلز بر روی فلز دیگر است. این نوع آبکاری فلز صدها سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و بخش مهمی از فناوری مدرن است.

دلایل آبکاری فلز به اندازه انواع فلزات مورد استفاده و مراحل آبکاری متفاوت است:

  • مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد
  • برای سخت شدن سطح
  • بهبود چسبندگی رنگ
  • قابلیت پوشیدگی قطعه را افزایش دهید
  • اصطکاک را کاهش می دهد
  • می تواند رسانایی مواد را تغییر دهد
  • به عنوان سپری در برابر اشعه
  • ظاهر فلزات ارزان قیمت در جواهرات را بهبود بخشید

فلزات زیادی در آبکاری استفاده می شود:

  • طلا
  • نیکل
  • ابریشم
  • قلع
  • فلز روی
  • آهن روی
  • مس
  • نیکل سیاه
  • نیکل روی
  • کروم
  • رادیوم

انواع روکش فلزی برای آبکاری

انواع مختلفی از آبکاری فلزات وجود دارد و فرایند آبکاری احتمالاً شناخته شده ترین است. شامل عبور جریان الکتریکی از محلول الکترولیت است. دو پایانه به نام الکترود در محلول الکترولیت فرو رفته و آنها را به یک مدار تغذیه متصل می کند.

الکترودها عبارتند از کاتد (جسم تحت پوشش) و آند (فلز به عنوان پوشش استفاده می شود. هنگامی که جریان برق در مدار جریان می یابد، الکترولیت برخی از اتم های فلز را از آند جدا می کند، که سپس در یک لایه نازک قرار می گیرند. بالای یکی از کاتد. بسیاری از انواع فلزات را می توان در این فرایند آبکاری کرد. طلا، نقره، قلع، روی، مس، کروم، نیکل، پلاتین و سرب. در نمودار زیر؛ مس (آند) برای پوشش فلز دیگر (کاتد) استفاده می شود. الکترولیت مورد استفاده سولفات مس است.

آبکاری مس الکترولس

هنگام انتخاب یک فرآیند برای آبکاری فلز ، شخص از آبکاری استفاده می کند. با این حال ، در موارد خاص، یک جایگزین وجود دارد. آبکاری الکترولس آبکاری بدون الکترود جایگزین ساده تر و مقرون به صرفه تری برای آبکاری است. این روش که به عنوان آبکاری اتوکاتالیستی نیز شناخته می شود، روشی برای آبکاری بدون استفاده از منبع تغذیه خارجی است.

خود این فرآیند شامل آبکاری قطعه در محلول آبی و رسوب نیک است. این باعث کاهش کاتالیزوری یون های نیکل به صفحات قسمت می شود، زیرا این یک فرایند کاملاً شیمیایی است و نیازی به برق یا ماشین آلات اضافی ندارد. آبکاری الکترولس برای قطعاتی مناسب است که برای آنها سطحی بسیار سخت و مقاوم در برابر خوردگی لازم است. این امر باعث می شود این فرایند به بهترین وجه مناسب صنایع نفتی یا دریایی باشد. قطعاتی مانند پمپ ها یا سوپاپ هایی که در معرض عوامل خورنده هستند معمولاً برای آبکاری بدون الکترو بهترین گزینه هستند.

آبکاری غوطه وری

این فرایند اعمال لایه های چسبیده از فلزات نجیب تر به سطح فلز دیگر با فرو بردن قطعه در محلول یونهای فلز نجیب تر است. بنابراین وقتی قطعات فلزی ساخته شده از موادی مانند مس در الکترولیت قرار می گیرند، یون های فلزی نجیب تر قسمت هایی را که مس الکترونهای آن را آزاد می کند، می پوشانند. همچنین به عنوان جایگزینی فلز یا آبکاری غوطه ور شناخته می شود. درست مانند آبکاری بدون الکترود  جریان خارجی وجود ندارد، این یک فرایند شیمیایی است. برخلاف آبکاری الکترولس؛ هنگامی که قسمت کاملاً پوشش داده شود، رسوب فلزات متوقف می شود. پوشش غوطه وری سطح فلز را تغییر می دهد تا مقاومت الکتریکی و رسانایی الکتریکی را در برابر سایش و خوردگی بهبود بخشد. همچنین می تواند ظاهر و قابلیت بازتاب و چسبندگی قسمت روکش شده را تغییر دهد.

کربوریزه کردن

همچنین به عنوان سخت شدن مورد شناخته می شود ، کربوراسیون یک فرایند عملیات حرارتی است که در عین حفظ استحکام سطح، سطحی مقاوم در برابر سایش ایجاد می کند. معمولاً بعد از ماشینکاری روی فولاد کم کربن و همچنین زیاد ، چرخ دنده ، بلبرینگ و غیره اعمال می شود. کربورایزینگ مناسب اشکال پیچیده ای از مواد ارزان قیمت است که می توان به راحتی آن ها را برای ایجاد سطح بسیار سخت تراش داد. این فرآیند شامل گرم کردن قطعه در کوره گودال یا کوره جو بسته است. سپس گازهای کربوریزه کننده (معمولاً مونوکسید کربن بلکه سیانید سدیم و باریم کربنات) در دما معرفی می شوند، گرما و دما بر عمق انتشار کربن تأثیر می گذارد. سپس قطعه یا به آرامی خنک می شود تا بعداً خاموش شود یا مستقیماً در روغن خنک می شود.

رسوب فیزیکی بخار (PVD)

PVD خانواده ای از فرایندهای پوشش دهی است که در آن لایه های نازک بر روی بستر رسوب می کنند. در فرآیند رسوب گذاری فیزیکی بخار، مواد پوشش جامد مانند تیتانیوم ، کروم یا آلومینیوم در اثر حرارت یا بمباران یون ها تبخیر می شود. در طی این فرآیند، یک گاز واکنشی مانند نیتروژن وارد می شود و با بخار فلز ترکیبی را تشکیل می دهد و به عنوان یک پوشش بسیار نازک روی سطح فلز رسوب می کند. این امر منجر به پیوند فوق العاده قوی بین پوشش و قسمت فلزی می شود. برخی از مزایای PVD عبارتند از: سطح بسیار سخت و مقاوم در برابر خوردگی، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و استحکام ضربه خوب.

ایده آل برای طیف گسترده ای از صنایع:

  • هوافضا
  • خودرو
  • ابزار برش
  • پزشکی
  • اسلحه گرم
  • اپتیک

پوشش اسپری پلاسما

روکش اسپری پلاسما یکی از انواع فلزکاری است که کمتر شناخته شده است. در این فرایند آبکاری ، که به عنوان پاشش حرارتی نیز شناخته می شود، مواد مذاب یا نرم شده با حرارت بر روی سطح پاشیده می شود تا پوشش ایجاد شود. مواد روکش به شعله پلاسما با درجه حرارت بسیار بالا (حداکثر تا ۱۰۰۰۰ کیلوگرم در حرارت) تزریق می شود، به سرعت گرم می شود و سپس با سرعت زیاد روی سطح قطعه شتاب می گیرد و به سرعت خنک می شود و روی سطح قطعه روکش ایجاد می کند. این فرآیند معمولاً یک پوشش برای مواد سازه ای ایجاد می کند تا از دمای بسیار بالا محافظت کند، به عنوان مثال در مدیریت گرمای خروجی. همچنین در برابر خوردگی، فرسایش و سایش مقاومت ایجاد می کند. پوشش همچنین می تواند ظاهر و خواص الکتریکی قطعه را تغییر دهد.

کروم

روکش کروم به فلز رنگ نقره ای روشن و برجسته می بخشد. همچنین برای پروژه های صنعتی انتخاب خوبی است زیرا خطر زنگ زدگی را کاهش می دهد و مقاومت اجسام را در برابر اصطکاک افزایش می دهد. آبکاری کروم معمولاً از طریق یک فرآیند آبکاری با استفاده از اسید کرومیک به نام کروم شش ضلعی استفاده می شود.

برنجی

آبکاری برنجی انتخاب خوبی برای چراغ های فولادی و سایر وسایل تزئینی داخلی است. اقلام آبکاری شده از جنس برنج مقاومت زیادی در برابر خوردگی ندارند ، بنابراین بهتر است برای مبلمان بیرونی و سایر فلزات که در معرض عناصر قرار می گیرند ، روکش دیگری را انتخاب کنید. برنج جایگزین بسیار خوبی برای طلا است. برای روشنایی و تولید قطعات مبلمان عالی است.

نیکل

آبکاری نیکل برای اقلام خانگی محبوب است و ظاهری شیک و مدرن به آن ها می بخشد. نیکل معمولاً در موارد آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و مس استفاده می شود، اگرچه می تواند به فلزات دیگر نیز متصل شود. فرایند آبکاری اقلام با نیکل بدون برق است، که باعث می شود انتخاب ساده تر و سازگار با محیط زیست باشد. نیکل برای پایه های میز و صندلی عالی است. آلیاژ نیکل با فسفر بالا می تواند مقاومت و زنگ زدگی اجسامی را که به آن اعمال می شود افزایش دهد. این یک جایگزین عالی برای نقره است.

طلا

روکش طلا جلوه ای کلاسیک و غنی به اقلام می بخشد و اغلب در چراغ های فلزی ، مبلمان درجه یک و سایر وسایل تزئینی و لوکس استفاده می شود. بر خلاف تذهیب، روکش طلا شامل به کار بردن پایان کار با غوطه ور کردن آن در حمام طلا به جای استفاده از فویل رنگ طلا است. این نوع آبکاری در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم است. آبکاری طلا همچنین رسانایی الکتریکی را افزایش می دهد، که باعث می شود انتخاب خوبی برای اتصالات الکتریکی و کابل های قطعات باشد.

نقره ای

اگر به دنبال یک روکش بی انتها و در عین حال مدرن هستید، روکش نقره ای گزینه دیگری است. نقره مانند طلا ، رسانایی الکتریکی را افزایش می دهد و جلوه تزئینی جذابی به آن می بخشد، اما گرانتر از طلا است. نقره وقتی در معرض رطوبت زیاد قرار می گیرد تمایل به ترک خوردن یا پوست کندن دارد، بنابراین بهتر است از آن در مواردی استفاده شود که در محیط های خشک تر قرار دارند. نقره برای وسایل روشنایی و مبلمان هتل عالی است.

برنز

برنز یک نوع آبکاری است که برای پروژه های داخلی مناسب است زیرا در برابر زنگ زدگی مانند دیگر انواع آبکاری مقاوم نیست. رنگ های برنزی استاندارد رنگ مسی دارند و برای اجناس فولادی مناسب هستند. برنز روغنی نوع دیگری از آبکاری برنز است که ظاهری تیره و برس دار دارد. اگر به دنبال یک پایان محبوب و تیره برای یک جنس برنجی یا مسی هستید، برنز روغنی روغن انتخاب خوبی است. برای انتهای میز، مجسمه ها و قطعات تزئینی فلزی در فضای باز عالی است.

مس

روکش مسی یک گزینه گران قیمت است که به فلز رنگ برنز می دهد ، اگرچه می توان آن را برای ظاهر عتیقه یا قدیمی سیاه کرد. در حالی که آبکاری مس می تواند به تنهایی ثابت بماند، از آن به عنوان پیش تصفیه برای انواع دیگر آبکاری فلزات، مانند نیکل و کروم نیز استفاده می شود، زیرا باعث می شود پوشش های بعدی به فلز بچسبند. مس یک فلز عالی برای دکوراسیون هتل، قاب های فلزی بزرگ، قطعات ماشین و پیچ است.

قلع

آبکاری قلع به فلزات ظاهری نقره ای می دهد که بیشتر از ته رنگ نقره ای و نیکلی رنگ ته مایل به خاکستری دارد. مواردی که با قلع پوشانده شده اند می توانند جلوه ای مات یا روشن داشته باشند. این نوع آبکاری به دلیل مقاومت عالی در برابر زنگ زدن، برای مبلمان فضای باز، حصار فلزی و اقلام آماده سازی و سرو غذا یک انتخاب عالی است. قلع یک فلز بسیار متداول است که هزینه های تولید را کاهش می دهد.

فلز روی

مانند قلع، روی نیز به وفور در دسترس است که هزینه آن را نسبت به سایر انواع آبکاری کمتر نگه می دارد. آبکاری روی به فلز ظاهر خاکستری مایل به آبی می دهد و در قطعات فلزی کوچک که ممکن است در معرض رطوبت قرار گیرند رایج است. پیچ ها، پیچ و مهره ها و سایر قطعات کوچک روکش شده با زینک کمتر از بسیاری دیگر از روکش ها زنگ می زنند.

آبکاری نانوپلاس خدمات آبکاری فلز را در انواع و اقسام مختلف برای هنرمندان، معماران، پیمانکاران  مهندسان، جواهرسازان ، طراحان داخلی ، تولید کنندگان مبلمان و قطعات خودرو ارائه می دهد. امروز با ما تماس بگیرید تا در مورد پروژه بعدی روکش فلزی خود صحبت کنید.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.