نانوپلاس

انواع مختلف آبکاری فلز و تأثیر آن ها بر محصول نهایی

آبکاری فرآیند پوشاندن سطح یک ماده یا قطعه کار با یک فلز متفاوت است. آبکاری مزایای مفیدی مانند جلوگیری از خوردگی، تغییر هدایت، بهبود سایش، افزایش قابلیت لحیم کاری، کاهش اصطکاک ، مقاومت در برابر حرارت و سخت شدن مواد را ارائه می دهد. آبکاری می تواند کیفیت و عملکرد مواد را تغییر دهد، که باعث می شود کاربرد آن در ماشینکاری دقیق تغییر کند. در اینجا ما انواع مختلف آبکاری و نحوه تأثیر آن ها بر روی مواد را بررسی می کنیم، با نگاهی داخلی به چگونگی تأثیر این فرآیندها بر ماشینکاری دقیق.

آبکاری برقی

آبکاری برقی معمولی ترین روش آبکاری است. آبکاری از یک جریان الکتریکی برای حل ذرات فلزی با بار مثبت (یون) در یک محلول شیمیایی استفاده می کند. یون های فلزی دارای بار مثبت به ماده ای که قرار است آبکاری شود جذب می شود که طرف منفی مدار است. سپس قسمت یا محصولی که باید آبکاری شود در این محلول قرار می گیرد و ذرات فلزی محلول به سطح مواد کشیده می شوند. آبکاری منجر به یک پوشش صاف، یکنواخت و سریع برای مواد آبکاری شده می شود و به طور موثر سطح مواد را تغییر می دهد. چندین مرحله و فرآیند مختلف وجود دارد که می تواند در آبکاری انجام شود، از جمله تمیز کردن، ضربه زدن، رسوب الکتروشیمیایی، آبکاری پالس و آبکاری برس.

آبکاری فلز

اثرات الکتریکی

آبکاری برای ایجاد پوشش محافظ ، ظاهر تزئینی یا تغییر خواص یک ماده برای مهندسی استفاده می شود. آبکاری خصوصیات شیمیایی ، فیزیکی و مکانیکی قطعه را بهبود می بخشد که بر عملکرد آن هنگام ماشین کاری تأثیر می گذارد. از روکش قطعه کار می توان برای ساختن آن از اندازه کوچکتر، سهولت در ماشینکاری و افزایش قابلیت لحیم پذیری، رسانایی یا بازتابندگی استفاده کرد.

آبکاری برقی (AUTOCATALYTIC)

آبکاری الکترولس به این دلیل نامیده می شود که یک روش آبکاری است که از نیروی الکتریکی خارجی استفاده نمی کند. آبکاری بدون الکترو شامل یک واکنش شیمیایی است که باعث کاهش اتم فلز می شود. به عبارت دیگر، محلول یون های فلزی (ذرات) هنگامی که با یک عامل احیا کننده مخلوط می شوند، هنگام تماس با فلز کاتالیزور (که باعث واکنش می شود) به یک جامد فلزی تبدیل می شود. این باعث می شود که فلز با یک لایه جامد از فلز آبکاری آبکاری شود.

اثرات روکش الکتریکی

آبکاری الکترولس یا اتوکاتالیستی برای اندازه ها و شکل های مختلف مواد مناسب است و نیازی به برق خارجی یا حمام آبکاری ندارد، که هزینه ها را کاهش می دهد. با این حال، آبکاری بدون الکتریسیته کندتر است، نمی تواند صفحات ضخیم ایجاد کند و کنترل آن دشوارتر از آبکاری است. متداول ترین روش آبکاری اتوکاتالیستی آبکاری نیکل بدون الکترود است. با این حال، آبکاری نقره، طلا و مس نیز می تواند با این تکنیک اعمال شود.

اثرات آبکاری بدون الکترو بر روی محصول نهایی شامل محافظت از فلز پایه در برابر خوردگی، افزایش اندازه قطعه کار و تغییر قابلیت لحیم پذیری، بازتاب و هدایت است.

آبکاری غوطه وری

آبکاری غوطه ور شامل فرو بردن یک فلز در محلول یونهای فلزی از فلز نجیب تر است. یون های فلز نجیب تر پایدارتر هستند، بنابراین یک “کشش” طبیعی وجود دارد که یونهای فلزی سطحی را از فلز کمتر نجیب با یک لایه نازک از یون های فلز نجیب تر جابجا می کند.

آبکاری غوطه وری یک فرآیند کندتر است و فقط می تواند برای آبکاری فلزات کمتر نجیب با فلزات نجیب تر استفاده شود. فلزات نجیب ، فلزاتی هستند که از نظر شیمیایی بی اثر هستند. به عنوان مثال طلا، پلاتین یا نقره.

اثرات کاشت غوطه وری

آبکاری غوطه ور فقط منجر به پوشش اندکی از آبکاری می شود، پس از آن مرحله روند آبکاری متوقف می شود. آبکاری غوطه وری نیز به نظر می رسد کیفیت چسبندگی ضعیف تری داشته باشد، جایی که روکش آنقدر محکم به فلز پایه نمی چسبد. اثرات آبکاری غوطه وری بر محصول نهایی شامل بهبود مقاومت در برابر خوردگی ، تغییر هدایت الکتریکی، تغییر ظاهر، سختی بیشتر، تحمل گشتاور و قابلیت اتصال اصلاح شده است.

آبکاری فلز می تواند خواص مواد را برای کاربردها در ماشینکاری دقیق تغییر داده و کیفیت محصول نهایی را تغییر دهد. درک تاثیر آبکاری بر روی قطعات کار شما به معنی ارزیابی مزایا و معایب روکش و چگونگی تأثیر روکش بر ماشینکاری است. با تأمین کننده ماشینکاری دقیق خود در مورد چگونگی تاثیر آبکاری روی قطعات کار خود و اینکه آیا این انتخاب مناسب پروژه شما است، صحبت کنید.

۸ مواد اولیه مشترک که در ماشینکاری دقیق استفاده می شود

ماشینکاری دقیق فرایندی است که برای ایجاد قطعات دقیق مورد نیاز به عنوان قطعات مستقل یا اجزای ماشین آلات استفاده می شود. این قطعات باید با دقت بالایی ماشینکاری شوند تا با عملکرد خاص آن ها مطابقت داشته باشد و با ماشین یا سیستمی که قرار است در آن ها نصب شود مطابقت داشته باشد. بسیاری از مواد اولیه مختلف را می توان در ماشینکاری دقیق برای ایجاد قطعات نهایی مورد نیاز استفاده کرد. در نوشته زیر ۸ مورد از رایج ترین مواد اولیه مورد استفاده در فرآیندهای دقیق ماشینکاری را شرح می دهیم.

  1. فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک ماده اولیه محبوب برای ماشینکاری دقیق است که به دلیل استحکام و مقاومت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای فولاد ضد زنگ این است که می توان آن را در خلاء محکم جوش داد. با این حال، انواع مختلفی از ضد زنگ با انواع گزینه های درمانی وجود دارد. می تواند خواص مواد و نحوه کار آن را تغییر دهد. ضد زنگ یک ماده بسیار متنوع است و بر اساس آلیاژها/درجه قیمت، در دسترس بودن و قابلیت ماشین کاری را تعیین می کند.

  1. آلومینیوم

آلومینیوم دارای مزایای بسیاری است، سبک بودن، کار با آن آسان، غیر مغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی و ارزان است. آلومینیوم حتی با استفاده از تمیز کردن و ماشینکاری برای تبدیل آلومینیوم به یک ماده مفیدتر، به یک گزینه ترجیحی برای فولاد تبدیل شده است. با این حال، برای بهترین نتایج، جوشکاری آلومینیوم همیشه باید توسط یک ماشینکاری با تجربه انجام شود. در کنار مزایای ذکر شده، می توان آن را با تحمل محکم ماشینکاری کرد و می توان با مواد مختلف آبکاری کرد تا سخت تر یا رساناتر به عنوان جایگزینی ارزان تر برای استفاده از فولاد، فولاد ضد زنگ یا مس باشد.

  1. برنج

برنج ماشینکاری رایگان یکی دیگر از مواد جایگزین مقرون به صرفه است. مزایای ماشینکاری برنجی سهولت ماشینکاری، صاف، تمیز، بدون جرقه، تحمل و نخ را به خوبی نگه می دارد. برنج در قطعات پیچیده ای که نیاز به ویژگی های پیچیده دارند بهتر است و به دلیل روی و قلع موجود در مواد نباید از آن در محصولات نیمه هادی یا در خلا استفاده کرد. یکی از رایج ترین کاربردهای برنج در قطعات ریخته گری است.

  1. تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز بسیار گران قیمت و مفید برای ماشینکاری است. تیتانیوم در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم است و بیشترین نسبت استحکام به وزن را نسبت به هر فلز دارد. وزن آن نیز سبک تر، بی اثر و سازگار با زیست محیطی است و آن را برای طیف وسیعی از کاربردها از هوانوردی گرفته تا ابزارهای پزشکی مناسب می کند. با این حال، یکی از اشکالات تیتانیوم این است که ماشینکاری و قیمت مواد بسیار دشوار است. اگر به قطعات تیتانیوم ماشینکاری نیاز دارید، بهتر است یک ارائه دهنده ماشینکاری دقیق با تجربه انتخاب کنید.

  1. فولاد

فولاد یکی از محبوب ترین فلزات برای همه انواع تولیدکنندگان است که به دلیل استحکام و دوام از ارزش بالایی برخوردار است. فولاد بسیار شبیه به ضد زنگ بر اساس درجه ای است که هدف خاصی دارد. فولاد در مقایسه با سایر مواد رایج به آسانی جوش داده می شود. به طور معمول، کاربردهای صنعتی، تولید خودرو و در صنعت نفت و گاز است. فولاد می تواند مستعد خوردگی بدون عملیات حرارتی آبکاری باشد.

  1. مس

مس یکی دیگر از فلزات بسیار گران قیمت برای ماشینکاری دقیق است. مس مزایای تطبیق پذیری، دوام، هدایت الکتریکی و مقاومت طبیعی در برابر خوردگی را ارائه می دهد. مس به خوبی آلومینیوم تحمل ندارد، اما رسانای الکتریکی بسیار بهتری است ، مخصوصاً وقتی آبکاری شده باشد.

  1. پلاستیک های اساسی

پلاستیک ها می توانند به عنوان مواد اولیه ارزان ، غیر فلزی و غیر رسانا برای ماشینکاری مورد استفاده قرار گیرند. از آنجا که پلاستیک ها بی اثر هستند و می توانند متناسب با طیف وسیعی از خواص مختلف اصلاح شوند، قطعات پلاستیکی در صنایع مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک، صنعتی و کاربردهای علمی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل صافی قالب تزریق و هزینه بسیار پایین شناخته شده است

  1. پلاستیک مهندسی

پلاستیک مهندسی شده طی ۱۰ سال گذشته به شدت تغییر کرده است. در کاربردهای نیمه هادی، کوارتز و آلومینیوم را به دلیل خواص افزایش یافته ای که می تواند ایجاد کند، جایگزین کرده است. همچنین به دلیل قابلیت تمیز کردن یا روانکاری خود در ابزارهای پزشکی رایج است. پلاستیک های مهندسی شده برای رقابت با بسیاری از نقاط قوت فلزات خود طراحی شده اند.

با استفاده از طیف گسترده ای از مواد اولیه متنوع، شرکت های ماشینکاری دقیق می توانند قطعات متنوعی را برای هر کاربرد و سیستم ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ماشینکاری دقیق چه کاری می تواند برای شرکت شما انجام دهد، امروز در مورد طیف گسترده ای از مواد اولیه مورد استفاده ما و قابلیت های دقیق ماشینکاری ما برای ساخت قطعات و اجزای مورد نیاز خود با ما صحبت کنید.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.