نانوپلاس

انواع و اهداف آبکاری فلزات و روکش های مختلف!

اینها انواع متداول درمان های سطحی فلزات و سایر موادی هستند که ما آن ها را آبکاری می کنیم، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر فقط از ما بخواهید! پس با نانوپلاس همراه باشید تا تمام این موارد را بررسی کنیم.

آبکاری نیکل

یک نوع بسیار رایج از آبکاری که ظاهر درخشان و درخشانی دارد ، معمولاً در جواهرات و لوازم الکترونیکی استفاده می شود. برای کاربردهای مختلف ، سطح نیکل می تواند در رنگهای کسل کننده، نیمه کسل کننده، روشن، سخت، نرم، انعطاف پذیر یا شکننده موجود باشد. آبکاری نیکل دارای ظاهر عالی و عملکرد خوب در جلوگیری از خوردگی است، اما در آزمایش اسپری نمک عملکرد ضعیفی دارد.

روکش کروم

برای اهداف تزئینی – برای جلوگیری از تغییر رنگ سطح و افزایش طول عمر مواد.

برای اهداف صنعتی – آبکاری کروم دارای ویژگی هایی مانند مقاوم در برابر درجه حرارت بالا، مقاوم در برابر سایش، ضریب اصطکاک کم، اما لایه آبکاری ضخیم است.

آبکاری

آبکاری روی

رایج ترین نوع آبکاری عمدتا از زنگ زدگی محصولات فولادی جلوگیری می کند. هزینه پایین یکی از مزایای عمده است. هرچه لایه آبکاری ضخیم تر باشد، عملکرد ضد زنگ بهتری خواهد داشت. به غیر از پایه آبکاری روی، درمان با کرومات می تواند عملکرد ضد زنگ را ۵ تا ۱۰ برابر بهبود بخشد. درمان کرومات نیز تزئینی است که تنوع رنگ را ارائه می دهد.

قلع کردن

آبکاری غیر سمی و قابل جوشکاری عمدتا در صنایع غذایی و لوازم الکترونیکی استفاده می شود. به دلیل نرمی و شکل پذیری قلع، قطعه کار را می توان به راحتی با رسانایی خوب جوش داد. از نظر عملکرد ضد زنگ، قلع برخلاف روی است، مواد اولیه ممکن است زنگ بزنند هنگامی که لایه پوشش قلع ترک خورد و مواد پایه در هوا نمایان شد.

آبکاری نقره ای

یک نوع آبکاری معمولاً روی ظروف و تزئینات اعمال می شود. آبکاری نقره دارای رسانایی عالی است که عموماً در ابزارهای پزشکی، صنایع شیمیایی، هواپیماها و لوازم الکترونیکی کاربرد دارد.

آبکاری طلا

یک نوع آبکاری معمولاً در تزئینات و مصارف صنعتی کاربرد دارد. لایه ای از روکش طلا مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر خوردگی، تخلخل کم و بسیار عالی است تا یک پایانه تماسی باشد. آبکاری طلا برای قطعات الکترونیکی، وسایل ارتباطی، پایانه های تماس PCB و آداپتورها مناسب است. هیچ گونه اکسیداسیون و تغییر رنگ بسیار کمی روی سطح روکش طلا ایجاد می شود، اما هزینه آن زیاد است، هزینه آبکاری بستگی زیادی به قیمت بین المللی طلا دارد.

کاشیکاری مس

روکش مس را می توان برای اهداف تزئینی استفاده کرد. عملکرد اصلی دیگر بهبود عملکرد چسبندگی بین فلز پایه و پوشش فلز است. آبکاری نیکل روشن، روکش طلا و روکش کروم معمولاً برای افزایش عملکرد چسبندگی به یک ضربه مس نیاز دارند. هنگامی که مس یک پوشش سطحی است، اکسیداسیون به راحتی رخ می دهد. برای جلوگیری از اکسیداسیون سطح، می توان یک رنگ شفاف بر روی سطح روکش مس اعمال کرد.

آبکاری آلیاژ فلزی

آبکاری آلیاژی حداقل از دو نوع فلز تشکیل شده است. عمل گالوانیک بین فلزات متعدد باعث می شود که لایه آبکاری مقاوم در برابر خوردگی باشد.

سایه براق آبکاری آلیاژی از فلزات کمیاب است که با سایه براق درمان کرومات متفاوت است. آبکاری آلیاژی در مقاومت در برابر خوردگی بسیار عالی است زیرا سطح پوشش دارای محتوای فلزی ناهمگن جرمی است. سایه رنگ آبکاری را می توان با تنظیم نسبت هر فلز تنظیم کرد. ما انتظار داریم تقاضاهای بیشتری برای انواع مختلف آبکاری آلیاژی انجام شود، اما این فناوری بسیار پیچیده تر از روکش سنتی تک فلزی است. کنترل میزان استخراج هر فلز برای دستیابی به نیاز آبکاری مورد نیاز بسیار مهم است. استخراج فلزات آلیاژی می تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد. بنابراین آبکاری آلیاژی در مقایسه با آبکاری تک فلزی به تکنیک و تجربه بیشتری نیاز دارد. برخی از محصولات ما با انواع زیر آبکاری آلیاژی اندود شده اند:

PL آبکاری آلیاژ روی – نیکل

چسب آلیاژ روی-نیکل مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و مقاوم در برابر خوردگی است که به طور گسترده ای در صنایع خودروسازی و محصولات آلومینیومی استفاده می شود. قطعات خودرو معمولاً در دمای بالا مانند قطعات داخل محفظه موتور قرار دارند. از نظر مونتاژ قطعات آلومینیومی، آبکاری آلیاژ روی-نیکل کمترین خوردگی را ایجاد می کند و ولتاژ ردیابی شیمیایی می تواند خوردگی آلومینیوم را به تأخیر بیندازد. آلیاژ روی نیکل یک روکش عالی است زیرا نسبت به آبکاری سنتی روی بی اثرتر است.

PL آبکاری آلیاژ TIN-LEAD

عمدتا برای بهبود عملکرد جوشکاری، سطوح تحمل و همچنین دستگاههای الکترونیکی با آلیاژ قلع بسیار استفاده می شود.

PL آبکاری آلیاژ TIN-NICKEL

مخلوطی از ۳۵٪ نیکل و ۶۵٪ قلع یک آلیاژ بسیار مقاوم در برابر خوردگی است، به ویژه برای محیط های دریایی خوب است. سایر کاربردها به عنوان دکوراسیون، اهداف مقاوم در برابر خوردگی، لوازم خانگی، نقاط تماس تلویزیون، تجهیزات تبرید، تجهیزات طراحی، دستگاه های نوری و دستگاه های خشک کن صنعتی شناخته می شوند.

آبکاری برنز (TIN-COPER)

این یک مزیت بزرگ برای آبکاری است که نمک اساسی و هیدرید قلیایی می توانند یکدیگر را حل کنند. برنز قرمز یک روکش آلیاژی است که از ۸ تا ۱۵ درصد قلع تشکیل شده است. برنز طلایی بیش از ۱۵ of از قلع تشکیل شده است. و برنز سفید از ۲۰٪ قلع تشکیل شده است. آبکاری برنز یک هزینه کم، سختی بالا، براق و مقاوم در برابر خوردگی است که عمدتا برای اهداف تزئینی ، به ویژه برای رنگ طلایی آن انتخاب می شود.

در مورد آبکاری برنز بیشتر بیاموزید

متخصصان مرمت ساختمانها بناهای تاریخی را به شکوه قبلی خود باز می گردانند. بخشی از این فرایند شامل بازسازی وسایل برنزی قدیمی است. در اکثر تنظیمات ترمیم، باید از وسایل یا وسایل اصلی همان دوره استفاده کنید. اگر آن وسایل در دسترس نیستند، باید راهی داشته باشید تا وسایل کنونی را عتیقه جلوه دهید. آبکاری برنز یکی از راه هایی است که می توانید این کار را انجام دهید.

برنز

برنز یک آلیاژ فلزی است. فلز پایه تقریباً مس با قلع مخلوط می شود. ممکن است فلزات دیگری مانند روی یا نیکل به آن اضافه شود. افزودن آن فلزات دیگر خواص فلز را تغییر می دهد. این فلز بسته به نوع فلزات اضافی موجود در ترکیب و درصد کل فلزات اضافی کل مخلوط، ماشینکاری، سفتی یا سختی بیشتری دارد.

آبکاری برنز

آبکاری برنز یک فرایند آبکاری است. در این فرایند از برق برای ایجاد یک لایه نازک از مواد آبکاری روی مورد استفاده می شود. در حالی که همه فلزات را نمی توان به عنوان ماده آبکاری استفاده کرد، برنز فلزی است که می تواند مانند فلزات طلا، نقره و برنج. اکثر فلزات از نظر ظاهری، محافظت از قطعه یا ترمیم قطعه هیچ مشکلی با آبکاری شدن ندارند.

فرایند آبکاری

فرایند آبکاری فلزات نسبتاً ساده است. بسته به ضخامت لایه برنز، بسته به میزان ضخامت آن نیز نسبتاً سریع است. اگر فقط به برنز روی قطعه خود نیاز دارید، فقط چند دقیقه زمان نیاز دارد. با این حال، اگر قطعه کار شما نیاز به یک لایه سنگین برنزی خوب داشته باشد، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد تا ضخامت لایه مناسب در جای خود قرار گیرد.

آماده سازی محلول آبکاری

اولین مرحله این فرآیند تهیه محلول آبکاری است. معمولاً نوعی اسید ملایم است که نوعی فلز در آن حل شده است. در مورد آبکاری برنز، چیزی مانند نمک های برنز به محلول اضافه می شود.

قرار دادن قطعه کار

مرحله بعدی این فرآیند تعلیق قطعه در محلول آبکاری است. قطعه باید به طور کامل در محلول پوشانده شود، اما شما نمی خواهید آن را به کناره ها یا پایین ظرف محلول لمس کنید. این می تواند باعث شود که یک نقطه نیز پوشانده نشود. قطعه ای که باید آبکاری شود معمولاً با استفاده از نوعی سیم از میله آویزان می شود.

شروع آبکاری

هنگامی که محلول قطعه آماده شد و قطعه در محلول معلق شد ، نوبت به آبکاری واقعی می رسد. الکترود ساخته شده از مواد آبکاری در محلول قرار می گیرد. در این حالت، یک الکترود برنزی خواهد بود. سپس یک بار به الکترود و محلول وارد می شود. این باعث می شود برنز از الکترود به قطعه کار منتقل شود تا قطعه آبکاری شود.

آبکاری پلاستیک

این فرایند تنها در صورتی کار می کند که قطعه آبکاری شده فلزی باشد. پلاستیک را می توان برنز اندود کرد، اما این فرایند بسیار طولانی تر و زمان بر است. بخشی از این فرآیند شامل ایجاد چاله های کوچک در پلاستیک است. هنگامی که مواد دارای چاله هایی در آن است، فلز به آن چاله ها می رود. سپس قطعه پلاستیکی را می توان در محلول آبکاری قرار داده و آبکاری کرد. در آخر هم خوب است بگوییم که اگر متخصص مرمت ساختمان هستید یا فقط دارایی خود را بازسازی می کنید، به وسایلی نیاز دارید که متناسب با دوره تاریخی خانه شما باشد. با ما در نانوپلاس روبرو شوید تا وسایل خود را اندود یا آبکاری مجدد کنید. ما مطمئن می شویم که به پایان مورد نیاز خود در مورد وسایل خود دست می یابید، چه این یک برنز زیبا و براق، یک عتیقه قدیمی یا یک روغن آغشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فرایند امروز با ما تماس بگیرید.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.