نانوپلاس

اهمیت آبکاری فلز و انتخاب بهترین روش برای آن!

اگر کسب و کار شما شامل تولید محصولات متشکل از هر نوع فلز است، بدون شک شما اهمیت تمیزکاری فلز و آبکاری فلزی و غیر فلزی را درک می کنید. به زبان ساده، آبکاری فلز فرایند استفاده از یک پوشش فلزی یا درمان دیگر روی سطح یک قسمت یا جزء فلزی است. این قسمت یا جزء به عنوان یک بستر نامیده می شود. آبکاری فلز می تواند یک فرایند فیزیکی و شیمیایی یا مکانیکی باشد. به طور کلی ، آبکاری فلز برای محافظت، افزایش ظاهر و یا بهبود عملکرد محصول استفاده می شود.

اصطلاح “آبکاری فلز یا آبکاری فلزی” در واقع تا حدودی اشتباه است، زیرا سطوح و مواد غیر فلزی را نیز شامل می شود. به عنوان مثال، یک پوشش فلزی می تواند روی یک لایه پلاستیکی اعمال شود. آبکاری فلز در حال حاضر اغلب به عنوان یک اصطلاح عمومی برای توصیف مرحله نهایی در فرآیند تولید محصولات فلزی یا غیر فلزی استفاده می شود.

اهداف خاص آبکاری فلز

آبکاری فلزات در طیف وسیعی از صنایع از جمله هوافضا، الکترونیک، جواهرات، محصولات مصرفی، سخت افزار و بسیاری دیگر رخ می دهد. آبکاری فلز به طور خاص برای اهداف زیر استفاده می شود:

  • مقاومت بیشتر در برابر خوردگی
  • افزایش ضخامت سطح
  • افزایش استحکام و دوام
  • ظاهر بهبود یافته
  • افزایش قابلیت لحیم پذیری
  • بهبود هدایت الکتریکی
  • افزایش مقاومت الکتریکی
  • مقاومت شیمیایی بیشتر
  • افزایش پتانسیل آتشفشان – فرایند تبدیل لاستیک یا پلیمر به مواد با دوام تر
  • افزایش سختی سطح
  • چسبندگی بهبود یافته
  • افزایش تحمل گشتاور
  • مقاومت بیشتر در برابر سایش

روش های آبکاری؛ کدام فرایند آبکاری فلز برای شما مناسب است؟

آبکاری فلز یک فرایند واحد نیست و می توان آن را به روش های مختلف اجرا کرد. مرتب سازی بین گزینه های مختلف آبکاری فلز نیز می تواند گیج کننده باشد. به همین دلیل است که ما مروری داریم بر برخی از متداول ترین فرایندهای آبکاری فلز، بنابراین می توانید مواردی را که بیشتر برای شرکت شما منطقی است انتخاب کنید.

آبکاری صنعتی

آبکاری صنعتی فرایند رسوب یک پوشش نازک بر روی سطح یک بستر است. رایج ترین شکل آبکاری صنعتی آبکاری است که عمدتا برای ایجاد ضخامت سطح استفاده می شود. آبکاری نیز که به عنوان الکترودپیشنسیون شناخته می شود، با ارسال جریان الکتریکی از طریق محلول الکترولیت انجام می شود. این حمام نامیده می شود که حاوی بستر فلزی به همراه یون های حل شده فلز مورد استفاده به عنوان پوشش است.

روش آبکاری با کنترل دقیق پارامترهای مختلف در طول فرآیند تنظیم می شود. این پارامترها معمولاً عبارتند از:

  1. ترکیب و خلوص محلول حمام
  2. دمای حمام
  3. مدت زمان فرآیند
  4. مقدار ولتاژ و آمپراژ اعمال شده

این فرآیند می تواند شامل آبکاری قفسه باشد ، جایی که قطعات بزرگ، شکننده یا پیچیده روی یک قفسه آویزان شده و در حمام آبکاری غوطه ور می شوند. گزینه دیگر آبکاری بشکه است که شامل قرار دادن قطعات کوچکتر در داخل بشکه ای است که از طریق محلول آبکاری می چرخد.

انواع آبکاری صنعتی استاندارد

آبکاری را می توان بر اساس نوع فلز مورد استفاده برای تهیه پوشش طبقه بندی کرد. فلزات استاندارد شامل قلع، مس، روی و نیکل و همچنین آلیاژهای مختلف است. بیایید نگاهی دقیق تر به هر فلز، از جمله مزایای آبکاری آنها بیندازیم:

قلع – قلع فلزی نسبتاً نرم و چکش خوار است که به وفور در دسترس است. از آنجا که قلع به راحتی در دسترس است، فرآیند آبکاری قلع اغلب مقرون به صرفه تر از هنگام استفاده از فلزات دیگر است. فرآیند آبکاری قلع، که به عنوان “قلعکاری” نیز شناخته می شود، می تواند بهترین گزینه برای حفاظت از خوردگی مقرون به صرفه باشد. علاوه بر این، برای دستیابی به ظاهری مات، نیمه روشن یا روشن، قلع اندود را می توان به طور دقیق کنترل کرد.

مس – بسیاری از ما می دانیم که مس رسانای عالی الکتریسیته است. بنابراین، آبکاری مس یک انتخاب نهایی برای آبکاری فلز در ساخت تابلوهای مدار الکترونیکی، نیمه هادی ها و سایر قطعات و اجزای الکترونیکی است. مس علاوه بر رسانایی زیاد، چسبندگی بهتری را نیز ارائه می دهد.

روی – روی نیز مانند قلع، عنصری است که به راحتی در دسترس است و آبکاری روی را به گزینه ای نسبتاً ارزان برای آبکاری فلز تبدیل می کند. مزیت اصلی روی این است که محافظ عالی در برابر خوردگی ارائه می دهد. آبکاری روی در درجه اول برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی در قطعات فلزی کوچکتر مانند مهره، پیچ و مهره استفاده می شود.

آبکاری

نیکل – نیکل یک فلز قوی و براق است که اغلب قبل از پوشش دادن با فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره به عنوان پوشش اولیه استفاده می شود. آبکاری نیکل می تواند سطح زیرین را سخت کند، که این امر باعث افزایش مقاومت در برابر سایش می شود. نیکل همچنین محافظت بالاتری در برابر خوردگی ایجاد می کند.

آبکاری با فلزات گرانبها

برخلاف فلزات استاندارد که معمولاً به وفور یافت می شوند ، فلزات گرانبها نسبتاً کمیاب هستند. در نتیجه، فلزات گرانبها ارزش اقتصادی بالاتری دارند. فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پالادیوم، رودیم و روتنیم دارای خواصی هستند که برای اهداف آبکاری صنعتی مفید هستند:

طلا: جذابیت ظاهری آشکار طلا، روکش طلا را به روشی متداول در ساخت جواهرات زیبا و سایر محصولات که ظاهر آن ضروری است تبدیل می کند. آبکاری طلا همچنین مقاومت بستر را در برابر خوردگی و لکه گیری افزایش می دهد. طلا همچنین دارای هدایت الکتریکی نسبتاً بالایی است و مقاومت تماسی پایداری دارد، که آن را به گزینه ای محبوب برای آبکاری قطعات الکتریکی مانند نیمه هادی ها و اتصالات تبدیل می کند.

نقره: نقره یک فلز گرانبهای شکل پذیر و شکل پذیر است. آبکاری نقره بر روی یک لایه بعضاً به دلیل سختی نقره بر آبکاری طلا ترجیح داده می شود. مزیت اصلی آبکاری نقره، هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالای آن است. فرایند آبکاری نقره را می توان برای دستیابی به یک پایان مات یا روشن تنظیم کرد.

پالادیوم: آبکاری پالادیوم اغلب بعنوان جایگزینی برای آبکاری طلا یا پلاتین به دلیل هزینه کمتر پالادیوم انتخاب می شود. پالادیوم به دلیل توانایی جذب هیدروژن شناخته شده است، که می تواند احتمال وقوع شکنندگی هیدروژن را کاهش دهد. پالادیوم نیز سبک تر از طلا است و مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهد.

رادیوم: یکی از اعضای خانواده پلاتین، رادیوم فلزی گرانبها نسبتاً کمیاب است که به دلیل سختی و دوام آن شناخته شده است. رودیوم همچنین دارای ظاهری منعکس کننده و سفید نقره ای است که آن را به گزینه ای محبوب برای روکش قطعات جواهرات خوب تبدیل می کند. به دلیل کمیابی، آبکاری با رودیوم ممکن است برای بسیاری از عملیات تولید فرآیندی هزینه بر باشد.

روتنیم: یکی دیگر از انواع فلزات موجود در گروه پلاتین ، روتنیوم یک ماده بسیار سخت با ظاهر خاکستری براق است. به دلیل چگالی، روتنیوم برای کاربردهای فلزی که نیاز به مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند، به ویژه هنگامی که با پلاتین یا پالادیوم آلیاژ می شود، خوب عمل می کند. پوشش روتنیوم همچنین محافظت بسیار خوبی در برابر خراشیدگی و سایش ایجاد می کند.

پلاتین: به دلیل دوام و زیبایی ظاهری ، پلاتین یک فلز گرانبها بسیار مورد توجه است. این ماده آبکاری ایده آل برای کاربردهای مختلف صنعتی است و با وجود نادر بودن آن از نقره و طلا، در تولید حدود ۲۰ درصد از کل محصولات مصرفی استفاده می شود. این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی و خوردگی دارد و می تواند در گذر زمان و دمای بالا مقاومت کند. استحکام بالا آن را به عنوان یک پوشش برای مواد با مقاومت کمتر ایده آل می کند.

آلیاژهای آبکاری

در حالی که تمام فلزات ذکر شده در بالا می توانند به صورت جداگانه اندود شوند ، اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می شوند. آلیاژسازی می تواند با معرفی مزایای اضافی که ممکن است یک فلز به تنهایی قادر به ارائه آن نباشد، روند آبکاری را افزایش دهد. همچنین ممکن است خواص بالقوه مضر یکی از فلزات را نفی کند. آلیاژهای معمولی آبکاری عبارتند از:

پالادیوم/نیکل – آلیاژ پالادیوم/نیکل که اغلب در انواع کاربردهای تولید لوازم الکترونیکی استفاده می شود، استرس رسوب را کاهش می دهد.

پالادیوم/کبالت – یک آلیاژ فلزی نسبتاً جدید، پالادیوم/کبالت به تدریج جایگزین پالادیوم/نیکل در فرایندهای مختلف تولید لوازم الکترونیکی می شود.

قلع/سرب – آلیاژ قلع/سرب می تواند وقوع “سبیل” قلع را که رشته های تیز فلزی هستند که اغلب پس از قلع ظاهر می شوند و می توانند صدمات قابل توجهی به قطعات الکترونیکی وارد کنند، کاهش دهد.

روی/نیکل – آلیاژ روی/نیکل نسبت به آبکاری روی به تنهایی محافظت بیشتری در برابر خوردگی دارد. همچنین می تواند دماهای بالاتر را تحمل کند.

آبکاری فلزات سبک

برخی از پروژه های آبکاری فلز به فلزات سبک تری نیاز دارند تا وزن اضافه شده به قطعه کار را به حداقل برسانند – اما بدون از بین بردن قدرت و مقاومت در برابر سایش. چندین فلز سبک با چگالی کمتر وجود دارد که محلول ایده آل آبکاری برای قطعات و اجزای مختلف در صنایع مانند هوافضا، پزشکی و خودرو را ارائه می دهد. این فلزات نسبت مقاومت به وزن بالا همراه با مقاومت در برابر خوردگی خوب و چندین ویژگی مفید دیگر ارائه می دهند:

تیتانیوم: تیتانیوم یک فلز سخت و خاکستری نقره ای است که هنگام خوردن روی قطعات هواپیما و همچنین کاربردهای مختلف دفاعی و شیمیایی مقاومت بالایی در برابر خوردگی ایجاد می کند. این می تواند اثرات خورنده آب دریا و بسیاری از مواد شیمیایی را تحمل کند. تیتانیوم همچنین زیست سازگار است و استفاده از آن به عنوان روکش روی ایمپلنت های پزشکی ایمن است.

آلومینیوم: آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم برای چندین دهه یک فلز محبوب بوده است. آلومینیوم نرم و نسبتاً سبک است، اما همچنین فریبنده قوی و بادوام است. شما می توانید قطعات روکش آلومینیومی را در خودروها، ظروف غذا و نوشیدنی، هواپیما و بسیاری از اقلام رایج دیگر پیدا کنید.

منیزیم: چگالی کمتری نسبت به آلومینیوم دارد ، اما ترکیب ایده آل قدرت و سبکی را ارائه می دهد. منیزیم همچنین در برابر حرارت مقاومت می کند و در هنگام تولید بلوک و سیلندر موتور خودرو انتخابی ترجیحی است.

آبکاری روی تیتانیوم

همانطور که گفته شد، تیتانیوم یک فلز سبک وزن و بادوام است که رنگ نقره ای دارد. نسبت استحکام و وزن بالای تیتانیوم آن را برای کاربردهای هوافضا مانند ساخت هواپیما و موشک مناسب می کند. تیتانیوم نمی تواند بر روی فلزات دیگر با علم فعلی و محلول های آبی آبکاری شود. با این حال، آبکاری روی تیتانیوم را می توان با آلیاژسازی با نیکل برای افزایش مقاومت بستر در برابر خوردگی یا با پلاتین برای بهبود ظاهر آن انجام داد.

روی تیتانیوم

آبکاری کاملاً محدود به کاربردهای آبکاری فلز روی فلز نیست. اجرای صحیح فلز روی پلاستیک دشوار است، اما این یک فرایند بسیار مفید است. یک دلیل اصلی برای استفاده از یک پوشش فلزی بر روی یک پلاستیک یا دیگر بسترهای غیر فلزی این است که سطح جسم را رسانای الکتریکی کنید.

مس معمولاً فلز انتخابی برای دستیابی به این هدف است. روکش روی پلاستیک همچنین می تواند ظاهر یک جسم را بهبود بخشد یا مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش دهد. حتی می تواند سطح را سفت کرده و دوام آن را افزایش دهد.

آبکاری روی شیشه

به دلیل شکنندگی آن، ممکن است لازم باشد که یک پوشش محافظ روی یک لایه شیشه ای اعمال شود. روکش روی شیشه سطح را فلز می کند و دوام بیشتری دارد. آبکاری همچنین می تواند یک قطعه کار شیشه ای را به صورت الکتریکی رسانا کند که سازگاری بیشتری را با سایر تکنیک های آبکاری فلز فراهم می کند. شیشه یکی از چالش برانگیزترین مواد برای صفحه بندی است و به طور معمول نیاز به استفاده از تکنیک های مختلف آماده سازی سطح دارد.

آبکاری به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تکنیک ترجیحی برای پایان دادن به شیشه در صنعت بیوتکنولوژی در حال ظهور است. این فرایند معمولاً مستلزم آبکاری بدون الکترود است که برای اعمال پوشش به جای الکتریسیته، بر واکنش اتوکاتالیستی متکی است. صنعت الکترونیک همچنین از آبکاری روی شیشه برای قطعاتی مانند فیلترهای رادیویی با فرکانس بالا و واسطه ها استفاده می کند.

آبکاری روی سرامیک

از آنجا که سرامیک ها کاملاً غیر فلزی هستند ، اغلب بسته به صنعتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند نیاز به استفاده از یک ماده فلزی دارند. به عنوان مثال، یک بستر سرامیکی اگر فلز شده باشد می تواند برای کاربردهای تولید لوازم الکترونیکی مناسب تر شود. زیرا می تواند الکتریسیته را هدایت کند و همچنین قدرت و دوام خود را به دست آورد. از آنجا که سرامیک ها به طور طبیعی می توانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند، ترکیب ویژگی های ذاتی آنها با ویژگی هایی که از فلز یا آلیاژ اضافه می شود، آن ها را برای برخی از کاربردهای الکترونیکی ایده آل می کند. برای تکمیل فرایند آبکاری روی سرامیک ها، معمولاً پس از آماده شدن سطح بستر برای تسهیل چسبندگی پوشش، از طریق الکترودپاسیشن رویه فلزی اعمال می شود. آبکاری الکترولس، اغلب با نیکل یا مس، همچنین گاهی اوقات برای پوشش سطوح سرامیکی استفاده می شود.

آبکاری فلزات نسوز

فلزات نسوز نشان دهنده دسته خاصی از مواد هستند که حفاظت استثنایی را در برابر سایش و گرما ایجاد می کنند – و همچنین یکی از سخت ترین آنها برای بشقاب زدن با موفقیت است. نانوپلاس خدمات فلزی درجه یک را برای این مواد نسوز ارائه می دهد:

مولیبدن: پرکاربردترین فلز نسوز برای مصارف تولیدی، مولیبدن و آلیاژهای آن می تواند مقاومت بیشتری در برابر سایش و مقاومت در برابر سایش قطعات فولادی ایجاد کند.

تنگستن: مقاومت حرارتی قابل توجه تنگستن آن را در هنگام تولید محصولاتی مانند عناصر گرمایش، محافظ های تابشی و تماس های الکتریکی انتخابی ترجیح می دهد.

نیوبیوم: نیوبیوم اغلب با موادی مانند آهن و نیکل آلیاژ می شود. نیوبیوم کمترین چگالی را در بین فلزات نسوز دارد و آن را برای کاربردهایی که نیاز به حفاظت بیشتر با کمترین مقدار اضافه وزن دارند، مناسب می کند.

نحوه انتخاب پایان کار با آبکاری شده

هنگام انتخاب روکش آبکاری شده، مهم است که عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله:

  • مواد بستر
  • هدف پایان
  • بودجه
  • استانداردها یا مقررات مربوطه

بستر یکی از مهمترین عواملی است که باید هنگام انتخاب روکش مورد توجه قرار گیرد، زیرا بر انتخاب و همچنین نوع روکش مورد نیاز تأثیر می گذارد. اگر بستر شما الکتریسیته را هدایت می کند، می توانید تقریباً با استفاده از آبکاری به هر نوع فلزی برسید. با این حال، اگر بستر شما از مواد پلاستیکی، سرامیکی یا ترکیبی ساخته شده باشد، ابتدا باید قبل از آبکاری، روکش نیکل بدون الکترود به آن داده شود. این مرحله اضافی می تواند بر بودجه شما و همچنین انتخاب نهایی شما تأثیر بگذارد.

عامل مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ، هدف پایان کار است. آیا نیاز به ایستادگی در برابر شرایط شدید محیطی دارد یا کاملاً تزئینی است؟ بسته به استفاده مورد نظر از محصول شما، تکمیل های مختلف می تواند مزایای متفاوتی را ارائه دهد. به عنوان مثال، یک روکش مسی ممکن است برای هدایت الکتریسیته انتخاب شود، در حالی که آبکاری آلیاژ روی-نیکل ممکن است برای محافظت در برابر خوردگی کار کند. قبل از تصمیم نهایی، در نظر بگیرید که چگونه خواص پایان می تواند محصول شما را افزایش دهد.

بودجه شما همچنین ممکن است بر تصمیم گیری های نهایی تأثیر بگذارد. فلزات صنعتی مانند قلع، مس و روی مقرون به صرفه تر از فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین هستند. حتی در مقادیر کم روی سطح محصول، فلزات گرانبها می توانند گران باشند. از طرف دیگر ، هدف از پوشش می تواند هزینه های بیشتر را توجیه کند. هنگام تصمیم گیری، عملکرد را در برابر هزینه وزن کنید.

در نهایت، ممکن است هنگام انتخاب روکش فلزی ، مقررات زیست محیطی و استانداردهای صنعت را نیز در نظر بگیرید. آژانس حفاظت از محیط زیست و سایر سازمان ها ممکن است میزان فلزات خاصی را که در هوا یا آب منتشر می شوند محدود کنند. علاوه بر این، ممکن است صنایع به عنوان استانداردهایی به اتمام برسند. موادی که نیاز به تحمل شرایط سخت دارند ممکن است نیاز به روکش هایی داشته باشند که در برابر سایش مقاوم بوده و همانطور که باید نشان داده شوند – به طور محکم به محصول شما متصل شوند. مقررات فعلی و بهترین شیوه ها در صنعت شما و همچنین هدف محصول شما، می تواند تعیین کند که چه نوع اتمام هایی مناسب هستند.

انتخاب یک روکش فلزی یک کار بسیار بزرگ است، به ویژه با تعداد زیادی اتمام موجود، اما تصمیم گیری خوب در این مرحله می تواند کیفیت محصول شما را افزایش دهد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که روکش فلزی که انتخاب می کنید به خوبی عمل کرده و در بودجه شما مطابقت دارد. در نانوپلاس، کارکنان متخصص ما می توانند در مورد بهترین روکش های آبکاری برای نیازهای شما به شما توصیه کنند.

آبکاری الکترولس

فرآیند آبکاری صنعتی همیشه مستلزم استفاده از برق نیست. آبکاری بدون الکترود به جای جریان الکتریکی، بر واکنش شیمیایی متکی است تا فلز را روی سطح بستر رسوب دهد. با آبکاری الکترولس، رسوب پوشش فلزی معمولاً با سرعت بسیار کندتری نسبت به آبکاری انجام می شود. مزیت اصلی این است که می توان روکش را یکنواخت تر و یکنواخت تر کرد. فرآیند آبکاری نیکل بدون الکترود نیز می تواند ساده تر باشد و نبود برق می تواند هزینه های کلی فرآیند را کاهش دهد.

نیکل فلزی است که بیشتر در آبکاری الکترولس استفاده می شود. نیکل الکترولس با انواع مختلفی از مواد اولیه مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، مس، قالب گیری روی و برنج سازگار است. یک پوشش نیکل بدون الکترود نیز ممکن است قبل از آبکاری روی پلاستیک روی پلاستیک اعمال شود. یک پیشرفت اخیر در جهان آبکاری نیکل بدون الکترود، یک فرآیند نیکل بدون الکترود سیاه است که یک پوشش نیکل سیاه را فراهم می کند، که برای بسیاری از شرکت ها در صنایع مانند تولید هوافضا و سلاح گرم مطلوب است.

انفعال

یکی دیگر از فرایندهای آبکاری فلز به طور گسترده ای کاربردی است. همانطور که از واژه بر می آید، هدف از فرآیند غیرفعال کردن این است که مواد را “منفعل” – یا کمتر مستعد آسیب های ناشی از عوامل محیطی مانند آب یا هوا – کند.  انفعال یا assivation اغلب به عنوان بخشی از فرآیند آبکاری روی یا آلیاژ روی پس از درمان به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از بروز زنگ سفید اجرا می شود. همچنین برای رسوب زدایی و تمیز کردن قطعات فولادی ضد زنگ برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شود.

آنودایز کردن

آنودایزاسیون که برای تبدیل سطح یک شیء آلومینیومی به اکسید آلومینیوم استفاده می شود، می تواند یک فیلم محافظ نازک را بر روی سایر فلزات استاندارد غیر آهنی قرار دهد. با تغییر ترکیب مولکولی سطح، آنودایز می تواند مزایای مهمی مانند افزایش مقاومت در برابر خوردگی، کاهش تاثیر سایش و پارگی معمولی و یک پایان قوی تر و سخت تر را ارائه دهد. در حالی که یک روکش آنودایز شده به طور طبیعی بی رنگ است، رنگ هایی با رنگ های مختلف می توانند برای کاربردهایی که نیاز به زیبایی دارند، اضافه شوند.

اشباع خلاء

اگر عملیات شما شامل هر نوع فرآیند ریخته گری فلز می شود، بدون شک با موضوع نشت ناشی از تخلخل آشنا هستید. اشباع خلاء فرآیندی است که می تواند از طریق اعمال دقیق فشار خلا، وقوع تخلخل خرد و کلان را کاهش داده یا از بین ببرد. اشباع با خلاء با حذف هوای موجود در هنگام جامد شدن ریخته گری و تزریق یک سیلانت برای ایجاد یک مهر و موم هوایی کار می کند.

انفجار ساینده

انفجار ساینده همچنین مزیت ترکیب سطح و تمیز کردن سطح را در یک فرایند ارائه می دهد که می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. فرآیند انفجار ساینده شامل پیشرانه فشار قوی یک ماده انفجاری در برابر سطح یک جسم است. این می تواند آلودگی ها را از بین ببرد و یک سطح صاف و تمیز ایجاد کند. انفجار ساینده همچنین می تواند به عنوان آماده سازی سطح قبل از آبکاری، رنگ آمیزی یا پوشش استفاده شود. حتی می توان از آن برای تغییر شکل یا افزایش سطح یک جسم استفاده کرد.

ساچمه زنی

تیراندازی با شلیک تا حدودی شبیه به انفجار ساینده است از این جهت که در این فرایند از فشار زیاد برای رساندن محیط (شات) به سطح یک جسم استفاده می شود. تفاوت اصلی این است که بجای سایش، لایه برداری شات به پلاستیسیته متکی است – که منجر به تغییر در خواص مکانیکی سطح می شود. با ایجاد “تنش فشاری” مفید، شلیک کردن می تواند باعث ایجاد ترک های ریز در سطح شده و عمر خستگی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برنامه های متداول شلیک کردن شامل شکنی ، تمیز کردن و افزایش ظاهر است.

اتمام انبوه

اتمام انبوه یک فرایند بسیار پیچیده است که برای ارائه صیقل دادن همزمان حجم زیاد قطعات کوچکتر و فنی تر استفاده می شود. این فرایند که به عنوان اتمام مکانیکی سطح نیز شناخته می شود، شامل استفاده از تکنیک ارتعاشی یا تکمیل سطحی و محیطی است که با دقت انتخاب شده است. فرآیندهای سازگار با عملیات اتمام شامل چربی زدایی، رسوب زدایی، حذف زنگ زدگی و تمیز کردن عمومی سطح می باشد. مزیت اصلی اتمام انبوه این است که امکان تولید حجم زیادی از قطعات یکنواخت با هزینه نسبتاً کم را فراهم می کند.

هنگام انتخاب روشهای آبکاری فلز چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام تعیین اینکه کدام فرایند آبکاری فلز به بهترین نحو با نیازهای شما مطابقت دارد ، باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. ابتدا توجه کنید که کدام نوع فرایند به شما کمک می کند تا به هدف خاص خود برسید، خواه محافظت در برابر خوردگی، ظاهر بهتر، رسانایی الکتریکی یا نتیجه دیگری باشد.

یکی دیگر از ملاحظات مهم مدت زمان لازم برای تکمیل فرآیند اتمام است. زمان چرخه می تواند از یک فرایند به فرایند دیگر بسیار متفاوت باشد و عواملی مانند بستر، اندازه قطعه و حجم کار نیز تأثیر عمده ای خواهند داشت. باید مطمئن شوید که فرآیند انتخاب شده با برنامه تولید شما مرتبط است. البته هزینه نیز نقش مهمی در انتخاب شما خواهد داشت. هنگام در نظر گرفتن هزینه، باید به هزینه های بلند مدت و کوتاه مدت فکر کنید. به یاد داشته باشید که در حالی که برخی از فرایندهای آبکاری فلز ممکن است مستلزم هزینه اولیه بالاتری باشند، ممکن است مزایای قابل توجهی را در قالب زمانهای کوتاهتر چرخه یا کیفیت بالاتر به همراه داشته باشند.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.