نانوپلاس

روکش و آبکاری فلزی دقیقا چیست؟

بازگشت به اصول اولیه  و اطلاعات عمومی

هنگامی که در جستجوی بهترین ارائه دهندگان تکمیل فلز هستید، مهم است که اصول اولیه را درک کنید تا بتوانید بهتر بدانید که به چه چیزی نیاز دارید. آبکاری فلز یک فرایند تولید است که فلزات و سایر مواد را با پوشاندن یک لایه زیرین با یک لایه نازک فلز پوشش داده و از آن محافظت می کند. با این حال، هنگام پاسخ به سوال مشترک، “پوشش فلزی چیست؟” درک این نکته مهم است که این می تواند تعدادی از مراحل باشد. این فرایندها به دو دسته آبکاری و آبکاری بدون الکترو تقسیم می شوند.

آبکاری با جریان الکتریکی حاصل می شود. آبکاری بدون الکترود به جای جریان الکتریکی از یک فرآیند شیمیایی اتوکاتالیستی استفاده می کند. هر دو مزایای تزئینی و عملکردی یکسان برای پوشش فلزی را شامل می شوند:

  • تقویت فلز
  • بهبود مقاومت در برابر خوردگی
  • بهبود چسبندگی رنگ
  • افزایش مغناطیس و تغییر هدایت
  • ارائه جلوه تزئینی
  • کاهش اصطکاک

فرایندهای روکش فلزی عمومی شامل:

آبکاری کروم

کاربردهای رایج آبکاری کروم ، روکش نیکل در مبلمان و محصولات تزئینی خودرو است. آبکاری کروم در درجه اول برای اهداف تزئینی استفاده می شود اما دوام و مقاومت در برابر خوردگی و اصطکاک را نیز فراهم می کند. آهن و فولاد نیز معمولاً با کروم آبکاری شده اند. آبکاری کروم معمولاً شامل اسید کرومیک (کروم شش ضلعی) است.

آبکاری کروم

آبکاری طلا

از آنجا که طلا به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و رسانایی الکتریکی مشهور است، روکش طلا راهی برای انتقال این مزایا به سایر فلزات مانند مس و نقره است. روکش طلا معمولاً در صنعت طلا و جواهر استفاده می شود و به دلیل بهبود رسانایی، معمولاً در صنعت الکترونیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش نقره ای

نقره که معمولاً برای جذابیت تزئینی و بهبود هدایت الکتریکی استفاده می شود، مقرون به صرفه تر از طلا است و همچنین می تواند برای ورق مس استفاده شود. آبکاری نقره محدودیت های خود را دارد: در برابر رطوبت و خوردگی گالوانیک آسیب پذیر است.

آبکاری نیکل

بیشترین استفاده در محصولات خانگی مانند دستگیره در، کارد و چنگال و وسایل حمام، آبکاری نیکل برای اهداف تزئینی و افزایش مقاومت در برابر اصطکاک و خوردگی استفاده می شود. آبکاری نیکل که معمولاً با مس و آلومینیوم متصل می شود، روی انواع دیگر فلزات نیز کار می کند.

روکش مس

یکی دیگر از گزینه های مقرون به صرفه که رسانایی بالایی را ارائه می دهد، آبکاری مس اغلب قبل از استفاده از روکش فلزی دیگر به عنوان یک پوشش اولیه استفاده می شود. اما همچنین یک فلز آبکاری محبوب برای قطعات الکترونیکی است. آبکاری مس یک فلز با راندمان بالا و کم هزینه است که برای آبکاری استفاده می شود.

سایر مواد روکش فلزی عبارتند از: رودیوم با دوام کمتر (رایج در تولید طلا و جواهر برای طلا سفید، نقره، پلاتین و مس)، آبکاری کادمیوم (معروف به بهبود چسبندگی رنگ، روانکاری و مقاومت در برابر خوردگی و در هوافضا و ارتش محبوب است. صنایع دفاعی) و آبکاری قلع غیر سمی، که معمولاً در صنایع الکترونیک و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

همین امروز با تیم مجرب ما در نانوپلاس تماس بگیرید و به ما کمک کنید تا تعیین کنیم که کدام نوع روکش فلزی برای صنعت شما بهتر است.

انواع روکش فلزی – نحوه عملکرد روکش فلزی

آبکاری فلز چیست؟

روکش فلزی به فرایندی اطلاق می شود که در آن یک لایه نازک از پوشش فلزی روی سطح یا بستر یک قسمت، جزء یا محصول فلزی قرار می گیرد. این فرایند می تواند شامل آبکاری باشد، که یون های فلزی را با استفاده از جریان الکتریکی روی سطح قرار می دهد. آبکاری بدون الکترونی یون های فلزی را بدون استفاده از الکترود قرار می دهد. صرف نظر از فرآیند، هر کدام مزایای متعددی با هدف اصلی بهبود مقاومت در برابر خوردگی دارند.

آبکاری

اگرچه آبکاری مزیت اضافی محافظت از یک قسمت یا جزء را در برابر عوامل محیطی مخرب بالقوه دارد، اما ظاهر قطعه را نیز افزایش می دهد. انواع مختلف پوشش ها می توانند تجاری یا صنعتی باشند. روکش تزئینی تجاری روی وسایل روزمره استفاده می شود تا ظاهر و استحکام بهتری به آن ها ببخشد. روکش های فلزی معمولی در ظروف نقره، ابزارهای خاص و جواهرات یافت می شود. روکش های صنعتی برای استقامت و سایش طراحی شده اند که می توانند شرایط سختی را تحمل کنند تا از قطعات کامیون و ماشین محافظت و تقویت شوند.

روکش فلزی

روکش ها همچنین باعث افزایش قابلیت لحیم کاری و افزایش استحکام قطعات کار با کاهش اصطکاک برای کاهش سایش احتمالی می شوند. با قرار دادن روکش روی فلز، رسانایی فلزات و توانایی هدایت الکتریسیته را تغییر می دهد. همچنین، فلزات روکش شده می توانند به راحتی کاربرد رنگ را بپذیرند و مغناطیس بیشتری را به دست آورند.

موارد استفاده و انواع آبکاری کروم

آبکاری کروم از مواد کروم برای پوشش فلز و محافظت از آن در برابر عناصر استفاده می کند. هوای مرطوب، باران و دیگر عوامل جوی می تواند به سرعت باعث خوردگی و آسیب به سطوح فلزی شود. یک روکش کروم با کیفیت بالا به عنوان یک مانع محافظتی است که به اقلام یک پایان پایدار می بخشد. دو نوع آبکاری کروم وجود دارد – کروم سخت یا صنعتی و تزئینی.

کروم سخت یا کروم صنعتی ، درخشندگی و درخشندگی کروم تزئینی را ندارد و کاربردی تر است. این لایه ضخیم تری از کروم را روی یک جسم قرار می دهد و برای ماشین آلات سنگین، قطعات مکانیکی و اهداف مهندسی طراحی شده است. تولیدکنندگان از کروم سخت برای محافظت از تجهیزات فولادی برای افزایش طول عمر تجهیزات استفاده می کنند.

نوع کرومی که اکثر مردم با آن آشنا هستند کروم نیکل یا روکش کروم تزئینی است. این به دلیل درخشندگی و درخشندگی قابل توجه است که موارد مختلف را افزایش داده و جذابیت بصری آن ها را افزایش می دهد. کروم تزئینی را می توان روی اتومبیل های عتیقه، اثاثیه منزل و سازه های معماری خاص مشاهده کرد.

آبکاری کروم یک فرایند آبکاری است که شامل استفاده از اسید کرومیک معروف به کروم شش ظرفیتی است. حمام های سه ظرفیتی کروم، که عمدتا از سولفات کروم یا کلرید کروم تشکیل شده اند، گزینه دیگری برای اهداف صنعتی است.

فرایند آبکاری

با آبکاری کروم ، یک جریان الکتریکی بین الکترودها در محلول اسید کرومیک منتقل می شود. یکی از الکترودها فلزی است که باید آبکاری شود. با عبور الکتریسیته از مایع، اتم های کروم به بستر فلز چسبیده و یک پوشش را تشکیل می دهند. این یک فرایند بسیار فنی است که توسط تکنسین های متالورژی انجام می شود.

مزایا و مراحل روکش طلا

طلا دارای مزایای رسانایی الکتریکی ، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی در هر درجه حرارت است. از بین این عوامل، مقاومت در برابر خوردگی دلیل اصلی استفاده از طلا در تولید قطعات الکترونیکی است. اکثر دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده ما دارای طلا برای محافظت از اتصالات مسی یا نقره ای و برد مدار است. روکش طلا با تذهیب متفاوت است زیرا از یک فرآیند الکتریکی استفاده می کند در حالی که در تذهیب از ورق طلا یا پودر طلا برای ایجاد یک پوشش استفاده می شود. روکش طلا، جدا از پوشش جواهرات ارزان قیمت، معمولاً برای پوشش مس یا نقره استفاده می شود.

 

اگرچه روکش طلا به عنوان محافظ و دفاع عالی در برابر خوردگی عمل می کند. در بیشتر موارد ، به طور یکنواخت اعمال نمی شود و نقاط ضعیف را باقی می گذارد. برای اتصالات الکترونیکی ، یک پوشش نیکل روی لایه طلا برای محافظت بیشتر قرار می گیرد.

تعیین سختی طلا به آلیاژهای آن بستگی دارد. کبالت ، نیکل و آهن رایج ترین آلیاژهای مورد استفاده هستند. هرچه میزان آلیاژ کمتر باشد، طلا نرمتر خواهد بود. طلای سخت تر در برابر سایش مقاوم تر است و می تواند نیروهای تماس قوی را تحمل کند در حالی که طلای نرم توانایی کمتری برای تحمل نیروی تماس دارد. هنگام در نظر گرفتن استفاده از طلا برای صفحات قطعات الکترونیکی، مهم است که نوع سایش قطعه را در نظر بگیرید. برای جواهرات سفارشی، نیروی تماس در نظر گرفته نمی شود.

کاربردهای روکش مس

آبکاری مس به دلیل رسانایی بالا و ظاهر عالی آن با هزینه کم مفید است. کاربرد متداول آبکاری مس در تولید قطعات الکترونیکی مانند برد مدار و اتصالات است. آبکاری مس دارای خواص چکش خواری، رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، روان کننده و ضد باکتریایی است. سازگاری بالای آن با سایر فلزات، آن را به عنوان روکش یا روکش اضافی عالی می کند.

مس با پوشش چسبندگی بالا و انتخاب گسترده فلزات آهنی و غیر آهنی که با آن ها سازگار است، انتخاب مناسبی برای پوشش است. به دلیل قابلیت های دوگانه مس، می توان از آن بعنوان یک کت اضافی، زیرپوش یا نهایی استفاده کرد. سه نوع آبکاری مس قلیایی، قلیایی ملایم و اسیدی هستند. قلیایی بالاترین قدرت پرتاب را دارد اما در چگالی جریان زیاد صفحه نمی گیرد و نیاز به استفاده از سیانید دارد. معمولاً مس اسیدی به دلیل هزینه کمتر و قابلیت آبکاری در جریان بیشتر بهترین انتخاب است. کاربرد رایج برای آبکاری ملایم قلیایی به دلیل سمیت کم و مقاومت در برابر خوردگی برای صفحات مدار است. هنگام استفاده از آبکاری مس در تولید، باید از نظر خطرات بهداشتی به ویژه هنگامی که سیانید وجود دارد، تحت نظارت دقیق قرار گیرد.

مزایای مثبت آبکاری قلع

آبکاری قلع برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به غیر سمی بودن، شکل پذیری بالا، قابلیت لحیم پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی مانند لوازم الکترونیکی و فرآوری مواد غذایی دارد. محبوب ترین شکل آبکاری قلع با قوطی های فلزی برای نگهداری مواد غذایی و ظروف پخت و پز است. دو روش برای آبکاری قلع وجود دارد – غوطه ور کردن داغ و آبکاری. غوطه وری داغ قدیمی ترین از این دو است و شامل فرو بردن مورد برای پوشاندن به مایع مذاب از قلع است. آبکاری مشابه با تمام فلزات دیگر است که در آن اقلام موردنظر در محلول قلع قرار داده شده و به صورت الکتریکی آبکاری شده اند. آلیاژهایی مانند برنج یا مس به طور معمول به قلع اضافه می شوند تا قابلیت لحیم پذیری آن را افزایش داده یا جلوه های بصری خاصی را ایجاد کنند.

قلع کردن

قلع را می توان روی اکثر فلزات اندود کرد ، اما بیشتر با بسترهای با ارزش کمتر مانند نسخه های خاصی از فولاد و آلیاژهای مس استفاده می شود. رنگ قهوه ای مایل به سفید قلع گاهی به جای نیکل روشن استفاده می شود و به محصول نهایی ظاهر مات مات می دهد. فلزات غیر آهنی مانند مس و نیکل و برخی فلزات آهنی را می توان با قلع اندود کرد. بسته به فرآیند مورد استفاده ، محصول نهایی آبکاری قلع می تواند روشن یا کسل کننده باشد.

آبکاری

دلایل استفاده از روکش نقره ای

قرن ها از آبکاری نقره با سکه و فلزکاری استفاده می شده است. به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی بالا، وزن کم و نقطه ذوب و درجه روانکاری بالا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نقره معمولاً روی برنج، مس و نیکل به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه و ارزان تر از طلا یا مس استفاده می شود. مانند تمام مراحل آبکاری، از محلول آبکاری استفاده می شود. یاتاقان ها، روکش، واشر، اتصالات الکتریکی و قطعات خودرو برای جلوگیری از خوردگی با نقره پوشانده شده اند. تمایز عمده بین روکش طلا و نقره، قابلیت لحیم پذیری نقره است زیرا سطح را سخت می کند.

اگرچه نقره کاربردهای متعددی دارد، اما دارای آسیب پذیری های خاصی مانند رطوبت و خوردگی گالوانیک، خوردگی فلزات غیر مشابه است. وقتی نقره در معرض رطوبت بالا قرار می گیرد، رنگ می گیرد و سیاه می شود. ارزش ذوب تحت تأثیر مخدوش شدن ظاهر خارجی قرار نمی گیرد. تداوم قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ترک خوردن فلز شود و بستر را نمایان کند. خوردگی گالوانیک زمانی رخ می دهد که نقره به صورت الکتریکی به فلز دیگری متصل شود که نقره را نمی پذیرد. باید به بستری که روی آن نقره اندود می شود دقت شود.

هدف از آبکاری نیکل

آبکاری نیکل دارای اهداف مختلفی است زیرا از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. می توان از آن به عنوان زیر بشقاب طلا و نقره استفاده کرد تا مانع مهاجرت بستر شود. هنگامی که یک قسمت یا جزء با نیکل پوشانده می شود، ظاهر سطح، روشنایی و ویژگی های محافظتی خود را با گذشت زمان حفظ می کند. آبکاری نیکل را می توان روی انواع فلزات مانند روی، مس، برنج و آلومینیوم اعمال کرد. برخی از محصولات پلاستیکی نیز با نیکل پوشانده شده اند تا عمر مصرف آن ها را افزایش دهند. در آبکاری الکترولس، از آلیاژ نیکل فسفر استفاده می شود. درصد فسفر موجود در محلول می تواند بین ۲ تا ۱۴ درصد متغیر باشد. سطوح بالاتر فسفر، سختی و مقاومت خوردگی نیکل را افزایش می دهد در حالی که مقادیر کمتر فسفر باعث قابلیت لحیم پذیری و مغناطیس بیشتر می شود.

موارد استفاده از روکش کادمیوم نرم

کادمیوم یک فلز سفید نرم است که برای پوشاندن فولاد، چدن، مس و سایر فلزات استفاده می شود. از آنجا که کادمیوم دچار خوردگی می شود، می توان روی آن روکش کرومات قرار داد که رنگ طلایی ایجاد می کند. جنبه های مثبت کادمیوم توانایی استثنایی آن در اتصال با سایر فلزات و رسانایی آن است. آبکاری کادمیوم چسبندگی و روانکاری رنگ را بهبود می بخشد. یک لایه نازک از کادمیوم محافظت بالاتری را ارائه می دهد. صنایعی مانند هوافضا، حمل و نقل و وسایل الکترونیکی از کادمیوم به طور گسترده استفاده می کنند. همچنین از کادمیوم به دلیل مقاومت در برابر خوردگی آب شور در تولید قایق ها و سازهای دریایی استفاده می شود.

جنبه منفی کادمیوم سمی بودن آن است. اگر برای مدت طولانی در معرض خطر قرار بگیرید، اثرات مسمومیت ناشی از آن می تواند تجمعی باشد. در صورت استنشاق، می تواند منجر به ذات الریه و ادم ریوی شود. صرف نظر از اثرات منفی آن، در حال حاضر در تولید باتری های قابل شارژ و تلویزیون های رنگی استفاده می شود. به عنوان سلنید کادمیوم، در رنگ برای افزایش رنگ استفاده می شود.

بهبود ظاهر قطعات با روکش آبکاری

از رودیوم برای بهبود درخشندگی و دوام فلزات استفاده می شود و به آن ها صافی می بخشد. بزرگترین عیب رودیم هزینه آن است زیرا می تواند چندین برابر گرانتر از طلا باشد. این جزء فلزات پلاتین است، مانند نقره به نظر می رسد و هرگز خدشه دار نمی شود و دچار خوردگی نمی شود. اگرچه سخت تر از طلا است، شکننده است و شکل دادن آن آسان نیست. وقتی از آن به عنوان ماده آبکاری استفاده می شود، دوام بستر را افزایش می دهد. برای اینکه رودیم مفیدترین باشد، باید در ضخامت مناسب استفاده شود. اگر بسیار ضخیم باشد، به دلیل ماهیت شکنندگی آن ترک می خورد. از طرفی، اگر خیلی نازک باشد، تغییر رنگ می دهد. این باید توسط یک متخصص ماهر با استفاده از ابزارهای مناسب اعمال شود.

روکش رادیوم را می توان روی طلا و نقره اعمال کرد. با طلا، رودیوم ظاهری سفید به آن می بخشد. این یک پوشش عالی برای نقره است زیرا از نقره به مدت طولانی جلوگیری می کند. مشکل اصلی آبکاری رودیوم این است که از بین می رود و باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر ظاهری که رودیوم ممکن است چشمگیر باشد، بسیار نادر و بسیار گران است. آبکاری مجدد یک حلقه کوچک می تواند کمی بیش از حد تصورتان هزینه داشته باشد. هنگام خرید اقلام روکش دار، باید در نظر داشته باشید که در حین استفاده از آن چندین پوشش مجدد مورد نیاز است.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.