نماد سایت نانو پلاس

چرا و چگونه الکتروپلیت می کنیم؟

الکتروپلیت

تبدیل کالاهای ساخته شده از فلزات اساسی به کالاهای با ارزش بالاتر با استفاده از فلزات گرانبها با نگاهی به جوانب مثبت و منفی آبکاری! با نانوپلاس همراه باشید.

چرا الکتروپلیت می کنیم؟

متاسفانه در مورد فلزات چیزی به نام کیمیا یا جادو وجود ندارد. اگر بتوانیم از کیمیاگری استفاده کنیم، همه ما با اتومبیل های طلای ۲۴ هزار در حال تردد هستیم. در بین ما چه کسی نمی خواهد توانایی تغییر فلزات پایه معمولی و کم ارزش به فلزات گرانبها و کمیاب را داشته باشد؟ بنابراین متأسفانه جادوگری دور از ذهن است، اما شیمی ساده ای که در آبکاری استفاده می شود می تواند بهترین چیز بعدی باشد. آبکاری به ما این امکان را می دهد که از برق معمولی یا باغی ، یک فلز قربانی و چند ماده شیمیایی ارزان قیمت و در دسترس برای تبدیل یک فلز روزمره مانند مس یا فولاد با یک لایه نازک از فلز دیگر، بسیار مطلوب تر، مانند کروم استفاده کنیم. طلا یا حتی پلاتین.

آبکاری به ما این توانایی را می دهد که از فلزاتی که به سرعت اکسید می شوند (زنگ زدگی) محافظت می کند و همچنین ظاهر فلزات را افزایش می دهد و همچنین برای تبدیل ارزان محصولات پایین به ظاهر محصولات گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک ساعت طلای محکم می تواند از ۱۰،۰۰۰ دلار به بالا قیمت داشته باشد، در حالی که یک ساعت با روکش طلا می تواند ۷۰-۸۰ دلار برای شما باشد.

این فرآیند جدیدی نیست، آبکاری برای اولین بار در سال ۱۸۴۰ ثبت شد، این فرآیند در واقع قدیمی تر از این تاریخ است و اولین آزمایشات مربوط به ۱۸۰۵ است. این ۲۱۳ سال پیش است.

مزایای آبکاری

به لطف این توانایی ها، آبکاری در بسیاری از مناطق دیگر روزمره راه پیدا کرده است. برخی از مزایای آبکاری شامل موارد زیر است:

آبکاری یک شیء فلزی با پایین آوردن آن به محلول الکترولیت با حل شدن یونهای نوع فلزی دیگر در آن شروع می شود. پس از غوطه ور شدن جسم ، عبور جریان الکتریکی از طریق جسم و محلول آبکاری باعث ایجاد پیوند می شود. بار الکتریکی حاصله باعث می شود که یون های محلول آبکاری به سطح قطعه فلزی بچسبند. هرچه جسم در محلول بیشتر باشد ، آبکاری ضخیم تر می شود.

به طور کلی این فرایند از شخصی که در حال انجام آبکاری واقعی است زمان و تعهد می گیرد. علاوه بر این، این فرآیند به میزان قابل توجهی از دقت و مهارت نیاز دارد. بنابراین سوالات این است: چرا همه این مشکلات را پشت سر می گذارید؟ آبکاری فلز مزایای متعددی دارد که اجسام آبکاری شده را قوی تر و کارآمدتر می کند.

  1. مقاومت در برابر خوردگی – خوردگی فلزی تقریباً بر هر صنعتی در ایالات متحده تأثیر می گذارد. بر اساس مطالعه انجام شده توسط اداره فدرال بزرگراه (FHWA)، خوردگی باعث بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه جایگزینی و تعمیر سالانه می شود. یکی از راه های موثر برای کاهش خوردگی ، پوشاندن سطوح حساس با لایه ای از فلز کمتر واکنش پذیر است.
  2. مقاومت در برابر حرارت – فلزاتی مانند نقره تحمل بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. این باعث می شود که این فلزات نامزدهای خوبی برای صنایع خودرو و هوانوردی باشند.
  3. افزایش استحکام و سختی – بسیاری از فلزات از نظر ترکیب چکش خوار و نرم تر هستند (مانند طلا یا مس). آبکاری فلز با نیکل یا کروم ممکن است دوام و مقاومت کلی در برابر آسیب را افزایش دهد.
  4. رسانایی – هر فلزی اهداف خود را دارد، در نتیجه از فلزات برای سختی آن ها، دیگران از نظر شکل پذیری و یا مقاومت آنها در برابر خوردگی طبیعی است. بسیاری از فلزات دارای خاصیت رسانایی هستند. فلزات رسانا در ساخت صنایع الکترونیک، هوانوردی، خودرو و ارتباطات بسیار مفید هستند.
  5. اهداف زیبایی – آبکاری و فلز کردن اشیاء عتیقه شما راهی عالی برای در نهایت قرار دادن آن ها در فضای زندگی شما است. آنها شخصیت کلاسیک خود را حفظ خواهند کرد و همچنان مرکز گفتگو خواهند بود، اما با یک پایان جدید، یک مزیت مدرن به دست خواهند آورد.

کدام فلز برای کدام آبکاری؟

این مهم است که بدانید از چه فلزی باید برای چه پروژه ای استفاده کنید، در اینجا چند نمونه وجود دارد:

طلا یک فلز نجیب است، به این معنی که در بیشتر محیط ها در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است. این فلز از همه فلزات غیر واکنشی است. طلا هرگز با اکسیژن واکنش نمی دهد و این ماده را در برابر زنگ زدگی یا کدر شدن مقاوم می کند. استفاده از یک روکش طلا کاملا نازک در نتیجه فوق العاده مهم است، حتی کوچکترین سوراخ ها باعث ایجاد خوردگی می شوند. طلا همچنین رسانای عالی الکتریسیته است.

اطلاعات اضافی در مورد روکش طلا

نقره همچنین بسیار نزدیک به فلز نجیب است، با این حال، گوگرد ممکن است باعث سوراخ شدن و خراب شدن سطح فلزات شود. همچنین رسانای الکتریکی بیشترین فلزات است. استفاده از نقره برای پوشاندن نیمه هادی ها و سایر وسایل برقی هوشمندترین گزینه است. نقره نیز مانند طلا گران است و این فلز را برای بسیاری از پروژه ها مقرون به صرفه نمی کند.

اطلاعات اضافی در مورد روکش نقره ای

قلع و نیکل فلزات نجیب نیستند. با این حال ، آنها هنوز در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. این فلزات به عنوان فلزات غیرفعال شناخته می شوند و مقاومت خود را در برابر خوردگی از طریق یک لایه اکسید نازک روی سطح فلز به دست می آورند. این فیلم از خوردگی جلوگیری کرده و از خرابی بیشتر محافظت می کند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که قلع و نیکل بسته به چگالی لایه بندی ممکن است در برابر منافذ باز روی آبکاری آسیب پذیر باشند.

اطلاعات تکمیلی در مورد: آبکاری نیکل

نیکل الکترولس یکی دیگر از روشهای عالی برای محافظت از فلزات در برابر خوردگی است. از آنجا که از جریان استفاده نمی شود، نیکل بدون الکترو به طور مساوی روی سطح توزیع می شود و فاقد ریزگردهایی است که ممکن است در فرآیند نیکل الکترولیتی رخ دهد. علاوه بر این، از آنجا که نیکل الکترولس حاوی فسفر است ، پوشش حتی بیشتر در برابر خوردگی مقاوم است. آبکاری نیکل الکترولس می تواند برای محافظت از فلز یک قطعه کار در برابر عناصر طبیعت که منجر به خوردگی و اغلب شکست یک دستگاه فلزی

فرایند آبکاری

فرایند آبکاری شامل عبور جریان الکتریکی از محلول به نام الکترولیت است. الکترولیت به عنوان یک مایع یا ژل که حاوی یون است و می تواند با الکترولیز تجزیه شود، تعریف می شود. که در یک باتری موجود است. ‘ اولین قدم پس از تمیز کردن و آماده سازی مورد برای آبکاری، فرو رفتن در الکترودها در الکترولیت و اتصال آن ها به یک مدار با منبع تغذیه است. در مورد ما، منبع تغذیه برق از منبع اصلی است، اما در صورت نیاز می توانید از باتری استفاده کنید. به این الکترودها ترمینال گفته می شود.

با عبور برق از پایانه ها، مدار را تکمیل می کنید، یون های فلزی مورد نظر را از یک ترمینال آزاد کرده و روی سطح پایانه دیگر رسوب می دهید. بنابراین یک ترمینال از فلز تشکیل شده است که می خواهید با آن بشقاب کنید و پایانه دیگر قسمتی است که باید آبکاری شود. همانطور که گفتم، تقریباً جادویی است.

معایب آبکاری

اسیدهای مورد استفاده در آبکاری طلا باید به طور مداوم تنظیم شوند تا باعث ایجاد سیانید هیدروژن در الکترولیت نشوند ، در مقادیر ph بالای هشت ، بخارات ناشی از سیانید هیدروژن کشنده می شوند. به دلیل این فاضلاب و لجن های تولید شده در آبکاری ، به دلیل سیانید موجود در دوغاب، خطرات قابل توجهی برای مردم و محیط زیست ایجاد می کند.

در صورت مصرف خوراکی سیانور برای انسان کشنده است. یک دوز سیانید ممکن است باعث مسمومیت حاد و مرگ سریع شود. میزان آلودگی فلزات و سیانید در فاضلاب تصفیه نشده کارخانه آبکاری بدون سیستم های تصفیه مدرن، در صورت تخلیه در فاضلاب یا جریان آب دارای پتانسیل بالایی برای آسیب رساندن به زندگی انسان و آبزیان از جمله پرندگان، ماهیان و خزندگان است. در یک کارخانه بسیار مدرن با امکانات تصفیه مجاز، کیفیت آب قابل قبول است اما هرگز ایده آل نیست. البته در انتها خوب است به این موضوع هم اشاره کنیم که آبکاری با سایر فناوریهای بسیار تمیزتر و بسیار سازگار با محیط زیست مانند PVD جایگزین شده است که فاضلاب یا لجن مملو از سم تولید نمی کند.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.

خروج از نسخه موبایل