نانوپلاس

آبکاری فلزی و بررسی کلی آن

روکش فلزی روکش فلزی روشی است که برای تغییر مطلوب خواص سطحی فلز با افزودن نوعی پوشش فلزی به قطعه استفاده می شود. امروزه آبکاری به یک نام عمومی برای تکنیک های پوشش سطح تبدیل شده است ، که در آن فلز بر روی سطح رسانا رسوب می کند.

آبکاری فلز به عنوان یک بازدارنده خوردگی برای ساخت تلفن های همراه، رایانه ها و دستگاه های الکترونیکی و همچنین موارد دیگر مانند قابلیت لحیم پذیری، سختی، قابلیت پوشیدگی، چسبندگی رنگ، از دست دادن اصطکاک، محافظ، رسانایی و غیره ضروری است. یک فناوری کلیدی برای طراحی و توسعه ماشین آلات جدید.

آبکاری

آبکاری نیز برای مقاصد تزئینی استفاده می شود، مانند جواهرات برای ارائه نمای بیرونی طلا یا نقره. تکنیک های رسوب فیلم نازک، آبکاری را روی مقیاس هایی به اندازه عرض یک اتم اجرا کرده است ، بنابراین مناسب است که برخی از کاربردهای آبکاری را نانوتکنولوژی نامید.

فرایندهای مختلف آبکاری فلزات وجود دارد. به عنوان مثال، در یک فرآیند، یک سطح جامد با یک ورق فلز پوشانده می شود و سپس گرما و فشار اعمال می شود تا آن ها را با هم ترکیب کند. برخی دیگر از روش های آبکاری شامل رسوب بخار در خلاء، رسوب پاششی و روشهایی با استفاده از شرایط گاز یا خلاء است. با این حال، در زمان های اخیر، تنها تکنیک های آبکاری که از مایع استفاده می کنند ، “آبکاری” نامیده می شود. متالیزاسیون به عنوان تکنیک پوشش فلز روی اجسام غیر فلزی شناخته می شود.

فرآیندهای آبکاری فلزی شامل استفاده از پوششهای غالباً معدنی بر روی سطوح برای ایجاد سختی ، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، ویژگی های ضد اصطکاک، هدایت الکتریکی یا حرارتی یا تزئین است. این روش معمولاً از یک رابطه الکتریکی (آند/کاتد) بین حمام آبکاری و قطعه کار استفاده می کند. برخی از اشکال متداول آبکاری فلز عبارتند از –

  1. آبکاری بشکه ای که چندین قسمت کوچک را همزمان قرار می دهد. اجزای موجود در حجم کار در یک حرکت آبشاری توسط یک ظرف گردان یا “بشکه” غوطه ور در حمام آبکاری سقوط می کنند.
  2. آبکاری قلم مو، محلول آبکاری را با یک پوشش جاذب که روی یک قلم دستی پیچیده شده و به عنوان آند کار می کند، به سطح قطعه می رساند. قطعه کار به عنوان کاتد عمل می کند و این فرآیند توسط یک پاور برق جریان مستقیم هدایت می شود.
  3. آبکاری بدون الکترود به سادگی از طریق غوطه ور شدن قطعات در حمام آبکاری رخ می دهد.

آبکاری یکی از رایج ترین روش ها در اتمام کار مغازه ها است. در این روش، یون های فلزی در محلول های قلیایی، اسیدی یا خنثی بر روی قطعات کار کاهش می یابد. یون های فلزی موجود در محلول عموماً با انحلال فلز از آندهای فلزی جامد ساخته شده از همان فلز روکش شده یا با پر کردن مستقیم محلول با اکسیدها یا نمک های فلزی دوباره پر می شوند. سیانید، معمولاً به شکل پتاسیم یا سیانید سدیم، به طور معمول به عنوان یک عامل پیچیده برای آبکاری آب کادمیوم و فلزات گرانبها و به میزان کمتر، برای محلول های دیگر مانند حمام روی و مس استفاده می شود. آبکاری مکانیکی یک روش بشکه ای برای رسوب فلز بر روی چندین لایه با استفاده از مکانیکی به جای انرژی الکتریکی است. آبکاری قفسه قطعات را در موقعیت مناسب برای قرار گرفتن در معرض جریان آبکاری نگه می دارد. آبکاری جریان پالس عموماً برای ذخیره سازی آلیاژهای نیکل، طلا و طلا، نقره، آلیاژهای سرب قلع، کروم و پالادیوم استفاده می شود.

پوشش داغ پوشش یک قطعه کار فلزی با فلز دیگر برای ایجاد یک فیلم محافظ از طریق غوطه ور شدن در حمام مذاب است. گالوانیزه (روی داپ داپ) یک شکل معمول از پوشش داغ است.

  • ورودی های مواد – محلول های اسیدی / قلیایی، محلول های بلبرینگ سیانید و محلول های تحمل فلزات سنگین.
  • انتشارات هوا-مه اسیدی و مه فلزی یون دار.
  • فاضلاب فرآیند – اسید / قلیایی، ضایعات فلزی و سیانید.
  • مواد زائد جامد / خطرناک – ضایعات فلزی و واکنشی

فرآیندها

صنعت فلزکاری معمولاً فعالیتهای آبکاری فلز را به عنوان آبکاری الکترو و آبکاری بدون الکترو طبقه بندی می کند. درمان سطحی شامل تبدیل شیمیایی و الکتروشیمیایی، پوشش شیمیایی، پوشش فلزی و سخت شدن مورد است.

آبکاری

آبکاری

آبکاری با عبور جریان الکتریکی از محلول حاوی اجسام فلزی و یونهای فلزی محلول برای آبکاری انجام می شود. جسم فلزی به عنوان کاتد در یک سلول الکتروشیمیایی عمل می کند و یون ها را از محلول جذب می کند.

اجسام فلزی آهنی و غیر آهنی را می توان با طیف وسیعی از فلزات، از جمله آلومینیوم، کادمیوم، کروم، برنج، برنز، مس، آهن، سرب، طلا، پلاتین، نقره، قلع، نیکل و روی اندود کرد. این روش با کنترل چندین پارامتر از جمله دما، ولتاژ و آمپر و خلوص محلول های حمام تنظیم می شود. حمام های آبکاری عمدتا محلول های آبی هستند ، بنابراین فقط آن فلزاتی که می توان آن ها را در محلول های آبی نمک های خود کاهش داد می توان به صورت الکترو رسوب داد. تنها استثناء اصلی این اصل آلومینیوم است که می تواند از الکترولیت های آلی آبکاری شود.

عملیات آبکاری معمولاً عملیات دسته ای است، که در آن اجسام فلزی برای دستیابی به ویژگی های سطح مورد نظر در یک سری حمام حاوی چندین معرف غوطه ور می شوند. اپراتورها می توانند قطعات کار را در بشکه یا روی قفسه حمل کنند.

توالی عملیات واحد در روش آبکاری در هر دو عملیات بشکه و قفسه بندی مشابه است. یک دنباله معمولی آبکاری شامل چندین مرحله تمیز کردن، شستشو، سلب و آبکاری است.

آبکاری بدون آب و آبکاری غوطه ور

آبکاری الکترولس می تواند به عنوان رسوب شیمیایی یک پوشش فلزی بر روی یک جسم با استفاده از واکنش های شیمیایی به جای الکتریسیته تعریف شود. مواد اولیه اولیه در محلول آبکاری بدون الکترود عبارتند از فلز منبع، کاهنده، عامل پیچیده کننده برای نگه داشتن فلز در محلول و بافرهای مختلف و سایر مواد شیمیایی که برای حفظ ثبات حمام و همچنین افزایش عمر حمام طراحی شده اند. آبکاری بدون روکش مس و نیکل به طور کلی برای صفحات مدار چاپی استفاده می شود.

آبکاری غوطه ور یک تکنیک مشابه است زیرا از یک واکنش شیمیایی برای اعمال پوشش استفاده می کند. با این حال، تفاوت این است که واکنش به جای مخلوط کردن دو ماده شیمیایی در حمام آبکاری، توسط بستر فلزی ایجاد می شود. این فرآیند منجر به رسوب فلز نازک از طریق جابجایی شیمیایی، به طور کلی نقره یا روی می شود. حمام آبکاری معمولاً فرمولاسیون قلیایی، نمک های فلزی و عوامل کمپلکس کننده است. آبکاری بدون آب و آبکاری غوطه ور معمولاً بیشتر از سایر روش های آبکاری زباله ایجاد می کند ، با این حال امکانات فردی به طور قابل توجهی از نظر کارایی متفاوت است.

آبکاری

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.