نانوپلاس

آبکاری فلز روی: همه آنچه لازم است بدانید!

در حالی که زنگ زدگی دشمن فلزات است، باعث ایجاد اثرات خورنده ای می شود که می تواند فلز را ویران کرده و خسارت های خوردگی تقریباً ۲۷۶ میلیارد دلار در سال در ایالات متحده ایجاد کند. آبکاری روی برای محافظت از انواع مختلف فلز مانند آهن و فولاد در برابر خوردگی استفاده می شود. این شامل رسوب الکتریکی و یک پوشش نازک روی روی سطح یا بستر فلز است. روکش روی مانعی ایجاد می کند که مانع از رسیدن رطوبت و اکسیژن به فلز زیر می شود. این به دلیل توانایی آن در مبارزه با خوردگی انتخاب شده است. بشر بیش از ۲۵۰۰ سال پیش شروع به استفاده از ترکیبات روی کرد. روی فلزی برای اولین بار در حدود قرن پانزدهم در هند رخ داد. اکنون پوشش سطح فلزی برای محافظت از آن در برابر زنگ زدگی، که گالوانیزه نامیده می شود، از یک سوم کل فلز روی استفاده می کند. آبکاری روی، در واقع، متداول ترین روش گالوانیزه است.

آبکاری فلز

آبکاری روشی جدید و زیست دوستانه

اگرچه آبکاری روی بسیار مفید است، اما روشی نسبتاً جدید است. تا حدود ۱۹۸۰، کادمیوم برای محافظت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار گرفت. این اتفاق می افتد که کادمیوم پس از یک دوره طولانی تعامل با آن بسیار سمی و سمی است. روی، از طرف دیگر، بسیار دوستدار زیست محیطی است. اگرچه توانایی آن برای جلوگیری از خوردگی به اندازه کادمیوم نیست، آبکاری کادمیم معمولاً به مناطقی محدود می شود که روی به اندازه کافی از خوردگی محافظت نمی کند.

فرآیند آبکاری روی

آبکاری روی فرایندی پیچیده است که نیاز به تخصص و تجهیزات و ماشین آلات تخصصی زیادی دارد. تجهیزات مورد نیاز شامل ایستگاه آبکاری، یکسو کننده، مخزن جانبی برای انحلال مناسب آند روی و مخزن است. هنگامی که همه این موارد را دارید، می توانید فرآیند چند مرحله ای را شروع کنید.

ابتدا باید سطح بستر را آماده و تمیز کنید. آلودگی ها یا زباله های روی سطح از پوشش مناسب روی جلوگیری می کند، بنابراین برای تمیز کردن سطح باید آن را با محلول شوینده قلیایی تمیز کنید. سپس، به دنبال مواد شوینده، برای از بین بردن هرگونه زنگ زدگی، اسید را اعمال کنید، فرآیندی که ترشی نامیده می شود. بستر را در محلول الکترولیت، مانند اسید یا روی قلیایی، که به طور خاص فرموله شده و حمام آبکاری نامیده می شود، غوطه ور کنید. حمام متشکل از محلول یون روی و سایر مواد شیمیایی، به تولید خواص فیزیکی مطلوب کمک می کند.

آبکاری روی

پس از تمیز کردن و آماده سازی، زمان استفاده از روش آبکاری خاص است. شما یا می خواهید از آبکاری قفسه استفاده کنید، یعنی زمانی که قطعات بزرگتر روی قفسه های فلزی چسبانده می شوند که در داخل مخزن برای حمام آبکاری یا آبکاری بشکه قرار می گیرند. این معمولاً برای قطعات کوچکتر که در داخل بشکه قرار می گیرند و در داخل مخزن می چرخند استفاده می شود. این منجر به یک پایان کامل تر و یکنواخت می شود. هنگامی که تصمیم گرفتید از چه نوع آبکاری استفاده کنید، مرحله بعدی قرار دادن الکترود است. از جریان الکتریکی برای رسوب یون های فلزی بر روی سطح بستر فلزی استفاده می شود. جریان DC به حمام وارد می شود، روی روی سطح رسوب می کند و جریان برای تکمیل مدار به آند برمی گردد.

سرانجام، پس از تصفیه شامل شستشوی قطعات در آب برای حذف آلودگی ها و هر چیزی که از حمام آبکاری باقی مانده است. اگر هنوز آلودگی دارید چندین بار شستشو دهید. آخرین مرحله این است که صفحات روی را به طور کامل خشک کنید. در صورت نیاز به حفاظت بیشتر در برابر خوردگی، عوامل محرک و سیلر نیز می توانند در پس از درمان گنجانده شوند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبکاری روی، می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید. صنایع نانوپلاس به شما کمک می کند تا پروژه خود را به درستی به پایان برسانید.

آبکاری روی چیست؟

آبکاری روی شامل این است که فلز روی بر روی اجزا الکترود شود. آبکاری روی غیرفعال می شود تا در برابر خوردگی مقاومت کند و آبکاری روی با قربانی شدن بیشتر از مواد زیرین محافظت می کند. آبکاری روی نوعی گالوانیزه الکتروشیمیایی است. غیرفعال بودن روی آبکاری روی، رنگ نهایی آن را تعیین می کند – ما نمی توانیم بی تحرکی، غیرفعالیت واضح (رنگ آبی، سه ظرفیتی) یا غیرفعال بودن رنگ (زرد) رنگین کمانی، شش ظرفیتی را ارائه دهیم. یک ماده منفعل شفاف از نظر ظاهر به سطح طبیعی روی نزدیک است، اما به مرور زمان مقاومت به خوردگی و ظاهر بسیار بهتری دارد. ضخامت های ۵μm ، ۸µm ، ۱۲μm و ۲۵µm معمول است، اما ضخامت های دیگر در صورت درخواست موجود است. ما روکش روی روشن بر روی اجزای ساخته شده از فولاد، فولاد ضد زنگ، مس، برنج و برنز ارائه می دهیم.

ضخامت و رشد

آبکاری روی روی سطح جزء رسوب می کند. بنابراین رشد در هر سطح برابر با ضخامت در هر سطح خواهد بود. ضخامت های آبکاری روی به طور کلی به عنوان حداقل (ISO 2081 و ASTM B633) تعیین می شود، اگرچه کنترل در محدوده ممکن است. ما راهنمایی هایی برای ضخامت آبکاری روی نوشته ایم.

آند قربانی

پوشش روی روی فولاد به دلیل موقعیت آن در سری گالوانیک به عنوان یک آند قربانی عمل می کند. این بسیار مفید است زیرا حتی اگر پوشش خراشیده یا آسیب دیده باشد، روی با قربانی کردن خود از فلز پایه محافظت می کند.

آند قربانی

وضعیت مواد اولیه

مواد اولیه برای کیفیت آبکاری بسیار مهم است. بهترین نتایج با استفاده از فولاد تمیز (برخلاف فولاد سیاه) به دست می آید. توصیه می شود اطمینان حاصل کنید که مواد متخلخل یا حفره دار نیستند زیرا علیرغم آبکاری روی، این مکان ها محل خوردگی خواهند بود. یک مشکل رایج زمانی است که مردم از میله بدون ساینده/ماشینکاری سطحی استفاده می کنند.

نقص در سطح فلز پایه، مانند خراش، تخلخل، گودال، اجزاء، ترک، علامت های رول و عایق، ممکن است بر ظاهر و عملکرد پوشش های اعمال شده بر روی آن ها با وجود رعایت بهترین شیوه های آبکاری، تأثیر منفی بگذارد.

استحکام کششی فلز پایه

اجزایی با استحکام کششی بیش از ۱۰۰۰ مگاپاسکال در معرض شکنندگی هیدروژن هستند و به شکنندگی زدایی و تسکین تنش نیاز دارند. ضروری است قطعاتی که مقاومت کششی بالایی دارند و نیاز به شکنندگی و یا کاهش تنش دارند، هنگام ارسال برای ما به وضوح مشخص شوند که چنین چیزی را نیاز دارند.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.