نانوپلاس

آشنایی با انواع روش آبکاری استیل

استیل نوعی فولاد مقاوم است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی مقاومت زیادی دارد. در این مقاله  از وبلاگ نانوپلاس پیش از آن که روش آبکاری استیل را بررسی کنیم، به تعریفی کلی در مورد آبکاری و استیل می پردازیم. آبکاری روشی برای پوشش دهی سطحی است و فلز بر روی سطح یک رسانای دیگر پوشش دهی می شود. در حقیقت استیل فولادی آلیاژی است که درصد نیکل و کروم آن نسبت به سایر آلیاژها بیشتر است.

استیل در برابر رطوبت زنگ نمی زند ولی با این حال ممکن است در بعضی شرایط آب و هوایی خراب شود. به طور مثال ممکن است در برابر آب و هوای آلوده یا کنار دریا که رطوبت زیاد است، زنگ بزند. در ادامه این مقاله، کارشناسان ما در نانو پلاس، شما را با دو روش آبکاری استیل آشنا می کنند.

روش آبکاری استیل-مراحل آبکاری استیل
روش آبکاری استیل | مراحل آبکاری استیل

روش های آبکاری استیل

از روش های آبکاری استیل برای پوشش دهی به آن استفاده می شود. کارگاه های آبکاری معمولاً به دو روش و با توجه به نیاز مشتری، کار آبکاری را انجام می دهند.

  • آبکاری الکترولیتی: آبکاری الکترولیتی یکی از رایج ترین روش ها برای آبکاری استیل است. در روش آبکاری استیل به شیوه الکترولیت، به وسیله جریان الکتریکی، لایه ای نازک به روی استیل قرار می گیرد. در این روش فلز مورد نظر باید به الکترود آند مدار الکتریکی وصل شود. لایه دیگر فلز هم به الکترود کاتد متصل می شود و سپس دو سطح استیل در محلولی که مخصوص آبکاری است، گذاشته می شود.
  • آبکاری الکترولس: در روش آبکاری استیل به صورت الکترولس، به جای این که فلز در محلول آبکاری قرار بگیرد، به طور شیمیایی آبکاری می شود. در این روش که به عنوان آبکاری اتوکالیستی هم شناخته می شود، چند واکنش شیمیایی به طور همزمان انجام می شود. در این روش سطح زیرین فلز با نیکل پوشیده می شود . یکی از متداول ترین روش های آبکاری الکترولس، آبیاری نیکل است.

مراحل آماده کردن اسیل برای آبکاری

به منظور این که بتوان از رایج ترین روش آبکاری استیل، بهترین نتیجه را گرفت، باید فلز را قبل از آبکاری آماده کرد. قطعاتی که قرار است آبکاری شوند، باید به طور کامل تمیز شوند.

  • سمباده کاری: در این مرحله تمام سطح فلز، سمباده کشی می شود تا همه زنگ زدگی ها پاک شود.
  • چربی زدایی: در مرحله چربی زدایی، چربی های سطح فلز با کمک مواد شیمیایی پاک می شود.
  • پرداخت: در این مرحله، خراش ها و شیارهایی که روی قطعه به وجود آمده است، به وسیله دستگاه های مخصوص تمیز می شود.
  • خنثی سازی: مرحله آخر آماده سازی فلز، مرحله خنثی سازی است. در این مرحله باقی مانده مواد اسیدی و قلیایی از روی فلز پاک می شود و در آخر قطعه مورد نظر آبکشی می شود.
آبکاری استیل
آبکاری استیل

سوالات متداول در مورد آبکاری استیل

  1. آبکاری نیکل به چه صورت انجام می شود؟

در روش آبکاری استیل با نیکل، فلز مورد نظر در محلولی از نیکل هیپوفسفیت، نمک و چند ماده شیمیایی دیگر قرار می گیرد.

  1. رایج ترین مرحله چربی زدایی چیست؟

روش انحلال و صابونی کردن رایج ترین روش برای چربی زدایی است.

جمع بندی

از آن جایی که استیل فلزی ضد زنگ است در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. این ویژگی استیل باعث شده تا از آن برای روکش بدلیجات استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های آبکاری استیل، می توانید مقالات مرتبط با این موضوع را در نانو پلاس مطالعه کنید.

درباره ی چشمه نور

کمپانی چشمه نور است با قدمتی ۳۰ ساله میباشد ؛ همه ی محصولات این شرکت دارای گارانتی ۱۲ ماهه میباشند،  برای مشاهده ی آن ها میتوانید به سایت دکورشاپ مراجعه فرمایید.

امروزه ممکن است  به دلیل مشغله ی کاری امکان خرید حضوری و یا حتی مشاهده ی مدل ها برایتان مشکل شده باشد ؛  یکی از سایت های معتبر که امکان خرید اینترنتی  را برایتان ایجاد کرده است ، دکورشاپ میباشد .

البته این شرکت برای راحتی بیشتر شما ، امکان خرید اقساطی حتی بدون ضامن را در سایت فراهم کرده است و در صورتی که برای انتخاب محصول به مشکلی برخورد کردید میتوانید از پشتیبان های دکورشاپ به صورت رایگان مشاوره بگیرید .

برای مشاوره ی رایگان با شماره ی ۵۵۰۴۰۷۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای مطالعه ی مطالب بیشتر درباره ی موضوعاتی مانند آبکاری و نانو میتوانید به وبلاگ نانوپلاس مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابید.

بیشتر بخوانید:

چگونه جواهرات آبکاری شده با طلا را از تیره شدن محافظت کنیم؟!